uPACKovka

Пакують усі!

Сьогодні яскравий пакет з фірмовим логотипом, теплоізоляційні мішки, городин, запаковані в міцну плівку – це «правила гарного тону» у будь-якому поважаючому себе магазині. Причому, кожна торговельна мережа намагається зробити своє впакування найпривабливішої, самої міцної, оригінальної й зручної. Тому що в силу пострадянського менталітету, наші громадяни використовують поліетиленові пакети не один раз і навіть не двічі, фірмове впакування служить додатковим і зовсім безкоштовним рекламним носієм довгий час після того, як цей пакет був винесений з торговельної крапки...


Покупки must go on!

Ритейл уже не може існувати без упакованих продуктів повсякденного попиту. Упакування товару – це принада, «цукерок», на яку «ведуться» покупці. А маючи у своєму розпорядженні пакувальну машину, будь-яке торговельне підприємство зможе не тільки використовувати її по призначенню, але також створювати товари з новим споживчим виглядом (кондитерські подарункові набори, м'ясні й ковбасні нарізки й т.п.). Крім упакування, кожний товар забезпечується етикеткою, що виконує подвійну функцію. По-перше, на неї наноситься штрих-код, по-друге, на етикетці присутня інформація для покупця: найменування товару, вага, ціна і т.д. Більшість товарів підприємства торгівлі одержують у розфасованому й упакованому виді.

Однак багатьом з них після оприбуткування необхідна так звана передпродажна підготовка. «Плівка просто незамінна при зважуванні вагової продукції, - уважає Алина Веселова, працівник торговельного залу мережі «Велика Кишеня». - Алгоритм роботи з вагами простий: у ваги з комп'ютера завантажується список товарів з усіма характеристиками. Оператор викликає з пам'яті ваг потрібний товар (його також називають PLU – price look up). Виклик здійснюється за допомогою «гарячих клавіш» або по номеру товару. Далі на платформу ваг кладе товар, ваги визначають його вагу й друкують етикетку заданого заздалегідь формату. Оператор вручну наклеює цю етикетку на товар. Залежно від моделі ваг продуктивність становить 5-20 товарів у хвилину».


Завдяки такому впаковуванню кожна одиниця товару має штрих-код, а покупець може з легкістю перевірити, чи відповідає цінник, наклеєний на впакуванні, ціні даного товару.Основною вимогою, пропонованим до впакування й способу впаковування харчових продуктів у магазині або супермаркеті, є захист і збереження якості впакованого продукту протягом певного часу ( до моменту його споживання). Для цих цілей використовують різні приймання й способи.

Деякі люблять погорячее?

Одним з популярних у ритейле видів упакування є термоусадочна плівка. У якості такий часто використовується плівка, яка може скорочуватися при нагріванні, щільно наділяючи при цьому продукти або товари. Процес упаковування містить у собі укладання товару на подложку (лоток, піддон); обгортання плівкою; зварювання пакета; усадку (проходження через усадочну камеру); охолодження виробів. Цей вид упаковування дає певні переваги для роздрібної торгівлі: зменшення кількості пакувального матеріалу й площі в торговельному залі, займаної товаром у міру його реалізації. Ще один популярний спосіб - упаковування в плівки, що розтягуються ( стретч-плівки). Головна перевага цього типу плівок полягає в тому, що вони не вимагають теплової обробки.

Стретч-пленка використовується для ручного впаковування як обгорткового матеріалу як більш дешева й зручна альтернатива обгортковому паперу. «Плівка має відмінний блиск і прозорість, що значно поліпшує зовнішній вигляд упакування, створює відчуття свіжості, - розповідає технолог ТОВ «Блиск» Антон Максименко. - Харчова стретч-плівка ПЭ використовується як одноразове впакування продуктів короткого строку зберігання в роздрібній торгівлі, мережах «фаст-фуд». Перебуваючи в безпосередньому контакті із продуктом, така плівка обгороджує його від зовнішніх впливів і надає гарний товарний вид». Харчова стретч-плівка ПВХ – «дихаюча плівка» – використовується в якості одноразового впакування продуктів тривалого строку зберігання. На відміну від стретч-плівки, ПЭ має важливу характеристику – газопроникністю або «здатністю дихати», що не дає можливості розвиватися бактеріям в упакованому продукті.

Майки й кульки з Піднебесної

Не менш популярні, що й виготовляються з полиэтилена споживчі пакети: фасувальні пакети типу «майка», пакети із прорубной і петлевой ручкою. Легкий, прозорий фасувальний пакет, або «фасовка», як його називають виробники, виготовляється з полиэтилена низкою (ПВД) або високої (ПНД) щільності. Основні функції такого пакета - захисна, тобто запобігання продукту від вологи й забруднень, і розділова (фасувальна). Розміри «фасовки» невеликі, від неї не потрібно особливої міцності. Від товщини стінок такого пакета прямо залежить витрата сировини й, як наслідок, його вартість, тому виробник прагне до випуску максимально тонких пакетів. Замовникові теж вигідніше купувати тонкий пакувальний матеріал: у такий спосіб заощаджується місце на складі. Неперевершеними лідерами по виробництві самої тонкої «фасовки» товщиною в 5 мкм є країни Південно-Східної Азії й Китай. Пакети-Майки (T-shirt bags) переважно виготовляються із ПНД, до них часто застосовується термін «шарудливі», хоча за останній час усе частіше зустрічаються «маечки» із гладкого ПВД. Своя назва вони одержали за характерну будову ручок. Незважаючи на те, що ці поліетиленові пакети прийшли на ринок самими останніми, вони надійно закріпили свої позиції в супермаркетах і торговельних крапках. Виробництво «маечек», так само, як і «фасовки», не є складним процесом і цілком доступно для малого бізнесу. Ручки пакетів мають кілька модифікацій. Прорубные ручки бувають укріплені (зварена, клейова) і неукріплені. Петлевые - діляться на приварну (soft loop) і ручку c кліпсою (clip loop).

И кулечки є, і бочки

Ще років 5 назад український ринок був заповнений полімерною продукцією турецького, російського й польського походження. У середині 90-х вітчизняний виробник устав на ноги, освоїв технологію виробництва й продажів. І сьогодні ситуація прямо протилежна - наші пакети міцніше й навіть симпатичніше закордонних. Попит на полімерну продукцію збільшується щорічно, відкриваючи нові перспективи як для новачків, так і професіоналів пакувального бізнесу.

Широкому поширенню поліетиленового пакета серед споживачів сприяє цілий ряд його унікальних властивостей: пакет вагою в кілька грамів може витримати навантаження до 10 кг (а деякі й більш), водонепроникність гарантує надійний захист від протікання й, нарешті, він має надзвичайно низьку вартість. Виробникові також вигідно випускати такий продукт. У порівнянні з випуском паперових пакетів при виробництві поліетиленових витрачається менше електроенергії й води, утворюється на 80% менше тверді відходів.

Причому, виробництво впакування в Україні настільки масово, що в одному регіоні спокійно можуть уживатися 5-10 виробників цієї продукції. Більш того: навіть якщо в тому або іншім місті працює велике підприємство, що випускає різноманітну плівкову продукцію, те цей факт не перешкоджає існуванню міні-цехів у сараях або підвалах, що займаються тільки “маечками” або “бананами” (різновиди кулечков). І “гіганти”, і “карлики” намагаються збути свій товар у ріднім місті, оскільки в сусідньому є точно такі ж виробництва. Найбільш освоєні ринки великих промислових центрів, таких, як Київ, Дніпропетровськ, Донецьк, Луганськ, Харків.

З полімерів можна виготовляти не тільки пакети й поліетиленові плівки, але й бочки, труби, ящики, кришки для банок, пробки для пляшок і багато чого іншого. Практики рекомендують починати з випуску пакетів і плівки й уже в процесі роботи розширювати асортименти.

ТМ як ознака ексклюзиву

У той же час велика кількість магазинів і мереж, які усе ще недооцінюють роль фірмових пакетів і коробочок в обсягах продажів товару. Вони думають по старинці: досить низкою ціни, щоб стимулювати продажу. Але впакування значить набагато більше, ніж простий засіб для транспортування виробу від виробника до покупця. Пакети з малюнком або так звані «фірмові» пакети (з логотипом) – дуже ефективний спосіб реклами.

У споживача завжди більше довіри до того, що він бачить сам; повнобарвна реклама завжди має більшу силою впливу, чому будь-яка інша. Особливістю пакета є його багаторазове використання. Отже, і багаторазове повторення рекламного послання виробника або роздрібного продавця.

И наступного разу покупець навіть всупереч власному бажанню буде шукати на прилавку рекламований товар з фірмовою комбінацією квітів. Або ж по номерах телефонів, які зазначені на впакуванні, будуть дзвонити замовники, постачальники, потенційні дистрибуторы. «Пакет – це таке ж засіб комунікації, як і, наприклад, листівки, - розповідає бренд-менеджер молодіжної мережі мобільної електроніки melofon Галина Семенова. - З тою лише різницею, що за поширення ви нічого не платите –“ покупці поширюють інформацію про ваш магазин самостійно й добровільно».

Крім того, більш низьке за вартістю впакування стає козирем у ціновій війні з конкурентами. Якщо ж у торговельній крапці фірмове впакування попросту відсутня, їй можна готуватися до зниження продажів. Мерчандайзер мережі магазинів «Стиль» у ТЦ «Городок» Ірина Бабелева певен, що саме непривабливе впакування дозволяє покупцеві засумніватися в правильності вибору ще до того, як він побере товар у руки. Крім того, процес самообслуговування висуває нові вимоги до індивідуального впакування товару: це прозорість, міцність, привабливий зовнішній вигляд (чому гарніше пакет, тим більше його надалі будуть використовувати й у такий спосіб рекламувати магазин). «Дуже важливо, щоб упакування було якісному, – погоджується з нею Галина Семенова. - Міцні ручки, стійка фарба (знайомі відчуття: руки фірмового кольору якогось магазину після прогулянки по місту?) – це очевидні складові. Пакет повинен витримати транспортування покупки додому. А оскільки більшість покупців використовують пакети не один раз, то він повинен не втратити товарного виду й після декількох використань».

Дилема: купувати? Наштамповать?

Тому що початкові інвестиції у виробництво впакування – суми невеликі, багато супермаркетів «майструють» фірмове впакування самостійно. Але більшість операторів торгівлі все-таки воліють замовляти пакети, плівки й.т.буд. у виробників. Тому що якщо для виробництва «фасовки» і «майки» підійде недороге вітчизняне або, скажемо, китайське встаткування, вкладення в яке починаються від $60 тис., те у виробництві високоякісних «рекламних» пакетів вартість виробничих потужностей може обчислюватися в мільйонах доларів. Грамотно організоване виробництво таких пакетів має в наявності високопродуктивний экструдер, не менш двох флексографических друкованих машин, пакетосварочные агрегати. Лідерами по поставці такого встаткування вважаються виробники Німеччини й Італії. Основне завдання при виготовленні пакетів із прорубной і петлевой ручкою — дотримання високих стандартів якості на всіх етапах виробництва. Кількість використовуваних фарб звичайно варіюється від 6 до 8, при печатці неприпустиме несполучення, використання неякісних друкованих форм. Важливу роль відіграє якість зварювання/зміцнення ручки. Вона повинна бути міцної, витримувати певне навантаження й не псувати зовнішній вигляд пакета. Звичайно на підприємствах застосовують різні методи тестування міцності ручки й швів. Середній тираж пакетів із прорубной і петлевой ручкою становить 10-15 тис. штук, хоча на сучаснім устаткуванні можна без праці одержати кілька мільйонів однакових пакетів. Є й інший метод виробництва пакетів, який не вимагає більших витрат. Усе, що потрібно для його виробництва – шелкотрафаретный верстат або просто трафаретна сітка в рамці. Технологія одержання такого пакета проста: купується готовий пакет без зображення, на нього накладається сітка й наноситься малюнок. Кількість фарб звичайно не перевищує трьох, можливий тираж — від 1 шт. Цей спосіб уже почали використовувати деякі вітчизняні мережі супермаркетів. У майбутньому їхня кількість буде зростати.