uPACKovka

Огляд російського ринку преміальних шоколадних виробів

Структура ринку кондитерської продукції припускає поділ, як мінімум, на три цінові сегменти – низький, середній і премиум. І якщо з першими двома всі відносно ясно – до них ставиться продукція з невисокою вартістю й, відповідно, доступна для широкої споживчої аудиторії, – те, що являють собою кондитерські вироби преміального сегмента, вимагає особливого розгляду. Крім відмінності за вартістю – від 400 рублів за кілограм і вище – преміальні кондитерські вироби, як правило, відрізняє висока якість інгредієнтів і екзотична добавки, що, в остаточному підсумку, впливає на смак насолод. Крім того, відмінною рисою сегмента «премиум» є впакування, завдання якої – указати на високий статус продукту.

У травні 2010 року фахівці компанії Indexbox провели маркетингове дослідження ринку преміальної кондитерської продукції, у тои числі преміальних шоколадних виробів. По даним, дослідження на даний момент преміальний сегмент становить близько 10% усього ринку кондитерської продукції в натуральнім вираженні й 35% встоимостном.

Обсяг ринку преміальної кондитерської продукції, за останні 2 року ( 2008 р. і 2009 г) знизився у вартіснім вираженні на 15%. Дані зміни спостерігалися винятково в преміальному сегменті. А в сегментах «середній високий», «нижній» і «середній нижній», навпаки, спостерігався ріст на 11-14% у кожному із сегментів. Передумовою до подібних змін стало зниження добробуту росіян під впливом економічної кризи. В 2010-2014 роках очікується ріст ринку преміальної кондитерської продукції на 25%, що буде пов'язане з підвищенням купівельної здатності населення.

Розглянемо більш детально сегмент преміальної шоколадної продкуции.

За даними аналітиків, сегмент преміальної шоколадної продукції показав значне зниження в 2009 році. У докризовий період преміальний сектор шоколадного ринку набирав обороти, у той час як масовий сегмент не показував росту. Як поводився ринок у докризовий період?

У докризовий період шоколадна галузь була однієї з найпривабливіших для виробників і дистриб'юторів у кондитерської промисловості. По оцінках експертів, рентабельність шоколадного виробництва в даний період була більш ніж у три рази вище, чим рентабельність виробництва іншої цукристої кондитерської продукції. І хоча темпи росту продажів шоколадної продукції в РФ у натуральнім вираженні були невеликі – порядку 4% у рік за останні 4 роки, – те у вартіснім вираженні цей ринок ріс набагато швидше за рахунок підвищення попиту на продукцію преміального сегмента.

Серед ключових тенденцій ринку шоколадних виробів у докризовий період можна виділити наступні:

висока насиченість ринку шоколаду в цілому, яка особливо відчувалася в категоріях шоколадних плиток і вагових шоколадних цукерок;

висока концентрированность шоколадного ринку: близько 10 виробників займали порядку 80% ринку. Уповільнення темпів росту й стабілізація продажів основних гравців привели до зростання конкуренції усередині категорій, особливо в категоріях шоколадних плиток і цукерок у коробках. Як наслідок, в останні кілька років великі гравці шоколадного ринку сконцентрувалися на розширенні лінійок існуючих брендів;

приріст сегмента преміальних шоколадних виробів.

На сьогоднішній день імпортна продукція займає близько 70-75% ринку кондитерської продукції преміального сегмента. В 2009 році, згідно даним Росстата, на території РФ було зроблено 2756,2 тисячі тонн кондитерської продукції. Виробництво кондитерських виробів носить сезонний характер, що виражається в збільшенні обсягів в осінньо-зимовий період. Подібний ріст пов'язаний з характером споживання даної продукції – у холодну пору року на калорійні цукристі й борошняні вироби попит значно зростає.

У сегменті шоколадних виробів премиум-класу представлена продукція як вітчизняних, так і іноземних компаній, що мають власні виробництва на території Росії, що й імпортують продукцію на територію країни.

Перші кроки в преміальному сегменті на російському ринку шоколаду зробили західні виробники. Однак досить тривалий час темпи продажів цієї продукції були невисокими – російські споживачі не були готові віддавати більші гроші за те, що вважали «баловством», яке можна дозволити собі в рідкому випадку. Але зі зростанням доходів населення, споживачі стали ретельніше вибирати продукцію й поступово споживача стало цікавити в першу чергу якість, а потім уже ціна. Серед вітчизняних виробників одним з перших гравців, що представили продукцію в преміальній ніші, стало ТОВ «Одинцовская кондитерська фабрика» (Московська область), яка в 1999 році почала виробництво шоколадної продукції. І вийшло на ринок із власним брендом «А. Коркунов». У той період тільки продукції цього виробника було під силу змагатися з імпортними насолодами високої якості. Уже через два роки, в 2001-м, в ТОВ «Кондитерська фабрика «Конфаэль» (Московська область, входить у групу ТПП «Эликом»), з'явився свій бренд елітного шоколаду «Конфаэль».

Транснаціональні гравці, відчувши зміни на російському ринку преміального шоколаду, сталі скуповувати ті компанії, які в майбутньому могли скласти найбільш серйозну конкуренцію. Так, у січні 2007-го Wm. Wrigley Jr. Co. (США) купила 80% акцій Одинцовской кондитерській фабрики за $ 300 млн. Частка компанії «А. Коркунов» на момент покупки становила порядку 29% сегмента преміальних шоколадних цукерок – друге місце на ринку після італійської компанії Ferrero Spa. З 2008 року Одинцовская кондитерська фабрика належить шоколадному гігантові Mars Inc. (США), що купив компанію Wrigley. У тому ж 2007 року компанія Nestle SA (Швейцарія) придбала ТОВ «Рузская кондитерська фабрика» (Москва), знамените своїм преміальним брендом «Комільфо».

Для закордонних корпорацій покупка російських гравців стала гарною можливістю закріпитися в преміальному сегменті, шляхом придбання нової споживчої бази. З вітчизняних гравців тільки холдинг «Об'єднані кондитери» придбав преміальний бренд «Росіянин шоколад» (ТОВ «Кондитерська фабрика «Російський шоколад», Москва). Іноземні компанії займалися не тільки скупкою російських фабрик з їхніми готовими брендами, але й запускали свої бренди. Так, концерн Mars вивів на російський ринок шоколад Dove, а Kraft Foods Inc. (США) – цукерки Cote d'or. Варто відзначити, що до цього марці «Держава» від Mars і брендам Del Arte і «Каруна» від Kraft Foods не вдалося завоювати запланованих позицій.

В 2009 році основними країнами – постачальниками преміальної шоколадної продукції в РФ сталі Німеччина й Італія: у натуральнім вираженні на частку цих гравців доводилося відповідно 27 і 18% загального обсягу поставок, а у вартісному – відповідно 22 і 16% (мал. 1).За підсумками перших 2 кварталів 2010 р. основними країнами – постачальниками шоколаднй продукції в РФ залишилися Німеччина й Італія.

Найбільш великим постачальником в 2009 році стала компанія Ferrero – її частка в обсязі поставок преміальної шоколадної кондитерської продукції досяглася 37% у натуральнім вираженні. Також значні частки в обсязі завезеної продукції належать компаніям: Kraft Foods (Італія), Chocoladenfabriken Lindt & Sprungli AG (Швейцарія), August Storck KG (Німеччина), Fazer Chocolates Ltd. (Фінляндія), Sorini Spa (Італія), Dipa SAS (Бельгія), Fine Foods NTM S.P.A. (Італія), Gustav Burning Gmbh & Co KG (Німеччина), Witors Srl. (Італія). Компанії розташовані відповідно до часток імпорту в натуральнім вираженні.

У більшості закордонних компаній – виробників кондитерської продукції преміального сегмента існують свої дистриб'юторські мережі, наприклад ЗАТ «Ферреро Русия», Група «Фацер», ТОВ «Крафт Фудс Русявий».

В основному розвиток преміального сегмента шоколадної продукції здійснюється в столицях. Регіональні споживачі не готові віддавати порядку 500 рублів і більше за кілограм цукерок. За даними аналітиків, у містах Росії з населенням більш 10 тисяч людей у сегменті шоколадних виробів перше місце – 45% – за обсягом споживання в натуральнім вираженні займають развесные шоколадні цукерки. Високий рівень споживання цієї продукції пояснюється її низькою вартістю, тобто доступністю для масового покупця. По фізичному обсягу споживання за развесными цукерками йдуть шоколадні плитки із часток 25%. Далі випливають упаковані шоколадні цукерки й шоколадні батончики – їх частки становлять відповідно 15 і 13%. Частки драже в шоколаді й фігурного шоколаду становлять відповідно 1,3 і 0,7%.

У цілому в Росії спостерігається ріст інтересу споживачів до кондитерських виробів з корисними натуральними добавками, підвищення вимог до впакування, яке повинна бути як привабливої, так і зручної. Споживач став більш грамотним і розбірливим і звертає увагу не тільки на ціну продукції, але й на виробника, категорію, марку, назву й ідеологію бренда, дизайнерську подачу продукту.

Експерти високо оцінюють потенціал російського шоколадного ринку при виході з економічної кризи. Цьому будуть сприяти, насамперед, такі фактори, як:

перемикання споживачів з інших, більш дешевих категорій кондитерських виробів – наприклад, борошняних кондитерських виробів і карамелі, – завдяки підвищенню купівельної здатності;

динамічний ріст споживання шоколадних виробів на душу населення, яке в цей час становить порядку 3-4 кілограмів вгод.

Автор: Ганна Полякова, Настасія Крек, компанія Indexbox