uPACKovka

Огляд російського ринку ковбасних виробів і м'ясних делікатесів

На російському ринку представлений різноманітний асортименти ковбасних виробів і м'ясних делікатесів. За підсумками 2009 року, у структурі російського ринку ковбасних виробів і м'ясних делікатесів найбільша частка в натуральнім вираженні – 56% – припадала на варені, варено-копчені й напівкопчені ковбаси (мал. 1). Частка сосисок і сардельок склала 27%, а частка твердокопчених ковбас – 5%. Частка м'ясних делікатесів і інших м'ясних виробів у загальному обсязі російського ринку склала порядку 12%. У цей час спостерігається таке ж розподіл часток основних видів ковбасних виробів і м'ясних делікатесів
Джерело: Росстат, ФТС, Global Reach Consulting (GRC).

Споживання м'ясопродуктів можна вважати індикатором ступеня розвитку добробуту суспільства. Так, основу російського споживання ковбасних виробів і м'ясних делікатесів становить недорога продукція. При цьому якщо до 2009 року спостерігалася тенденція збільшення частки дорогих виробів, то з 2009-го у зв'язку із кризовими явищами в економіці попит змістився убік більш дешевої продукції.

За даними за перше півріччя 2010 року, найнижчі ціни спостерігаються на варені ковбаси першого сорту – у середньому по Росії їх ціна становить 167 рублів за кілограм, а також на сосиски й сардельки – 184 рубля за кілограм. Найдорожчою продукцією є сирокопчена ковбаса, яка реалізується за ціною більш 500 рублів за кілограм, і копченості – ціна становить у середньому 337,5 рубля за кілограм.

Протягом останніх 9 років роздрібні продажі ковбасних виробів і м'ясних делікатесів у Росії ростуть – середньорічний темп росту за цей період склав 23%. За підсумками 2009 року, роздрібний обсяг продажів даної продукції збільшився на 15%, у порівнянні з 2008-м, і досягся 567,8 млрдрублей.

В 2009 році майже половина всіх роздрібних продажів ковбасних виробів і м'ясних делікатесів – 47% – припадала на Центральний федеральний округ, зокрема на Москву й Московську область, частка яких склала більш 37% (мал. 2). Ще 14% займали регіони Приволзького федерального округу, а по 9% – Сибірський і Південний федеральні округи. У цей час розподіл часток продажів зберігся на тому ж рівні.

Джерело: Росстат, GRC.

Незважаючи на ріст ринку у вартіснім вираженні, обсяг видимого споживання ковбасних виробів і м'ясних делікатесів в 2009 році скоротився приблизно на 7,7% і склав трохи більш 2,2 млн тонн. За підсумками року, скоротилися як обсяги внутрішнього виробництва, так і обсяги експорту й імпорту. Це з'явилося наслідком кризових явищ в економіці: знизився споживчий попит, подорожчала сировина, частка якого в роздрібній ціні ковбасних виробів доходить до 45-50%. У відноснім вираженні найбільше скоротився експорт – на 17,6%, стосовно обсягу 2008 року. В абсолютнім вираженні найбільш значним стало скорочення внутрішнього виробництва – на 191,8 тисяч тонн. Таким чином, можна зробити висновок про те, що ріст ринку у вартіснім вираженні пояснюється не ростом попиту – ковбас стали споживати менше, – а тим, що ці вироби стали значно дорожче.

За спостереженнями аналітиків Global Reach Consulting (GRC), однієї з помітних тенденцій російського ринку ковбасних виробів і м'ясних делікатесів в останні роки стало збільшення частки продукції з м'яса птаха. При цьому якщо частка ковбасних виробів з м'яса птаха в обсязі російського виробництва становить менш 2%, те в структурі імпорту на їхню частку доводиться майже половина.

Зростаюча популярність ковбасних виробів і делікатесів з м'яса птаха експерти пояснюють оптимальним співвідношенням « ціна-якість». Вартість ковбас із м'яса птаха нижче, чим ковбас із інших видів м'яса, а по смакові вони практично не відрізняються від яловичих або свинячих. При цьому виробу з м'яса птаха вважаються дієтичними й більш легенями, тому що містять менше жиру й холестерину, що найбільше актуально у світлі останніх тенденцій здоровішого харчування.

Згідно з дослідженням GRC, основними виробниками ковбас і делікатесів з м'яса птаха є птахофабрики. Для них випуск даної продукції – це не проходження модної тенденції, а важлива частина виробничого процесу. Так, на виробництво ковбас іде птах, не відповідна до вимог стандарту, наприклад, ушкоджена в процесі забою й переробки. Крім того, глибока переробка м'яса дає можливість птахофабрикам суттєво розширити асортименти продукції й одержувати додаткові доходи.Серед лідерів російського ринку ковбасних виробів і делікатесів з м'яса птаха можна відзначити ВАТ «Червона галявина Плюс» (Курська область, ТМ «Червона галявина»), ВАТ «Пермська птахофабрика» (Пермський край, входить до складу ГК «Продо»), ВАТ «Удмуртская птахофабрика» (Удмуртская Республіка, ТМ «Глазовская птах», входить у ГК «Комос Груп»), ТОВ «Межениновская птахофабрика» (Томська область, з однойменною маркою), ВАТ «Івановський бройлер» (Івановська область, ТМ «Горино», входить до складу ГК «Продо») і інші.

Найбільшими закордонними виробниками ковбасних виробів і делікатесів з м'яса птаха, що поставляються на російський ринок, є Bar-S Foods Co. (США), Perdue Farms Inc. (США) і Minuano De Alimentos (Бразилія).

У перспективі вітчизняні ковбаси й делікатеси з м'яса птаха повинні практично повністю витиснути з ринку імпортну продукцію, як і у випадку з ковбасами й делікатесами з інших видів м'яса. Поки ж частка імпортних ковбас і делікатесів з м'яса птаха на російському ринку становить 13%, а за прогнозами на 2010 рік, вона може досягтися 17% (мал. 3). Для порівняння, частка імпортної продукції серед ковбасних виробів і делікатесів з інших видів м'яса становить 0,26%, і з кожним роком вона скорочується. При цьому вітчизняні виробники практично повністю контролюють низький і середній цінові сегменти, а в Росію імпортуються ковбаси й м'ясні делікатеси преміального цінового сегмента – сирокопчені й сыровяленые ковбаси, шинка й інші делікатесні вироби зі свинини і яловичини. Правда, це не ставиться до імпорту ковбасних виробів і делікатесів з м'яса птаха: тут, навпаки, більш 97% припадає на недорогі заморожені курячі сосиски.

Джерело: Росстат, ФТС, GRC.

За прогнозами аналітиків Global Reach Consulting, в 2010 році очікується ріст російського ринку ковбасних виробів і м'ясних делікатесів за рахунок внутрішнього виробництва. Обсяги експорту, що демонструють за останні два роки дуже високі щорічні темпи росту/падіння, вище обсягів імпорту, однак за підсумками 2010 року, швидше за все, вони залишаться на рівні 2009-го.

Думка експерта Unipack.Ru:

Як ні сумно це звучить, російська мясопереработка має значну залежність від іноземної сировини. Щорічне зменшення квот на імпорт м'яса приводить до подорожчання вартості ввезеного сировини й у теж час стимулює розвиток власного виробництво м'яса. У найближчій перспективі, значні переваги на ринку одержать вертикально інтегровані холдинги, що мають своє виробництво м'яса й більші переробні потужності. Що, в остаточному підсумку, повинне привести до повної заміни імпортної сировини якісною сировиною вітчизняного виробника. Динаміка такого заміщення для Росії в цілому в рік на 15-20% буде дуже гарним показником розвитку галузі.

Іноземні виробники ковбас і делікатесів, у даний момент, не становлять значимої конкуренції вітчизняним мясопереработчикам, однак, із запуском механізмів єдиного митного простору ситуація зміниться: м'ясопереробним підприємствам Білорусі до 2015 року цілком під силу зайняти 5-10% російського ринку, що у свою чергу приведе до посилення внутрішньої конкуренції в Россіі.

Невелика ремарка по огляду: виробництво ковбас із м'яса птаха суттєво перевершує заявлені 2%. Ціна ковбас нижнього цінового сегмента визначається використанням саме цієї сировини. Хоча, деякі відомі виробники (не всі, зрозуміло) віддають перевагу про це умовчувати. На мій погляд, використання сировини з м'яса птаха при виробництві варених і варено-копчених ковбас становить не менш 15%.

Дмитро Коврижных, Що Веде бренд-менеджер ЗАТ ТД "Талина"

Автор: Катерина Колезнева, GLOBAL REACH CONSULTING