uPACKovka

Історія металевого впакування, сучасні тренди й тенденції

Упакування – це «страховий поліс» для захисту сил і енергії, вкладених у виробництво, вирощування й переробку продуктів харчування. Упакування також гарантує, що додатково затрачувана енергія на доставку продуктів харчування до нас, споживачів - витрати на транспортування, роздрібну торгівлю, покупку, зберігання й готування їжі – буде витрачена з користю. Ідеальне впакування повинна бути легкої, міцн, що не б'ється, не токсичної й, звичайно, що підходить для переробки
Для деяких товарів існує ряд специфічних вимог. Для харчової продукції ця обов'язкова наявність гігієнічного сертифіката, що підтверджує необхідний для впакування рівень санітарно-гігієнічних характеристик. Це значить, що до складу пакувального матеріалу не повинні входити високотоксичні речовини, здатні негативно впливати на організм людини; пакувальний матеріал не повинен змінювати органолептичні властивості продукції.

У нашій країні існує упередження, що металеве впакування негативно позначається на смакових якостях продуктів, упакованих у неї. Однак, незалежні дослідження, Європейський досвід використання металевого впакування показують, що саме в такім упакуванні продукти найменш піддані різного роду змінам, які могли б вплинути на органолептичні властивості. Звідки ж береться таке упередження? Як це часто буває в нашій країні, природа слухів цілком мирська й зрозуміла. При використанні дешевого металевого впакування ( особливо жерсті) із простроченим строком придатності (а будь-яке впакування, у тому числі й паперова, і металева має свій термін служби), можлива хімічна корозія й продукти починають ухвалювати знайомий багатьом присмак металу. Таке, насамперед, трапляється із продуктами, упакованими в дешеву й тому найпоширеніше бляшане впакування. Але повернемося до історії металевого впакування, що нараховує вже більш століття.

Уперше масове використання металевого впакування почалося в XX столітті, коли були випущені стандартні алюмінієві й металеві банки для пива й консервів. В 1958 році в США з'явилася алюмінієва пивна банка. Дно й стінки її робилися як одне ціле, без шва ( так звана суцільнотягнена двошарова банка). Прикріплювалася тільки кришка. И в 1963 році вперше з'явилася кришка з алюмінієвим колечком, для якої не потрібний був консервний ніж. А вже в 1962 році в США й країнах Західної Європи з'явилися стандартні металеві банки для пива, в основному в тому виді, у якім ми їх купуємо сьогодні (з, що відриваються "на себе" язичком, що було зроблено з екологічних міркувань). Треба відзначити, що саме індустрія напоїв і понині задає тренди при застосуванні металевого впакування. Це, насамперед, пов'язане з тим, що саме впакування під різні рідини вимагає найбільшої герметичності й міцності при транспортуванні, багато напоїв є, що швидко псуються й критерій схоронності смакових якостей найкращим способом вирішується саме при застосуванні металевого впакування. Як говорять професіонали, якщо ви робите впакування для індустрії напоїв, виходить, ви зможете зробити впакування для будь-якої іншої індустрії продуктів харчування. Індустрія металевого впакування пройшла складний шлях від найпростішого ручного виготовлення впакування до найскладніших сучасних технологій, що дозволяють реалізовувати самих сміливі дизайнерські ідеї й задуми.

Основними сегментами ринку, де активно застосовується металеве впакування, є наступні: індустрія напоїв (пиво, слабоалкогольні й безалкогольні напої); індустрія консервованих продуктів харчування (консервовані м'ясні й рибні вироби, городин і фрукти, харчування для тварин) і індустрія укупорочных ковпачків і кришок для різних напоїв і продуктів харчування. Розглянемо більш докладно провідні тенденції в цих трьох флагманських напрямках застосування металевого впакування.

В індустрії напоїв основним типом упакування вже давно є алюмінієве банка. І це не випадково. В алюмінієвій банці напій зберігає свої смакові якості значно краще, чим у пластиковій або скляній тарі. Банка непрозора, алюміній надійно захищає продукцію від шкідливого впливу навколишнього середовища. Більше того, алюмінієва банка вважається самої рециклируемой упакуванням у світі: вона може перероблятися необмежена кількість раз без зниження якості знову зроблених банок. Крім високих екологічних властивостей, алюмінієва банка також економічна при виробництві й транспортуванню. Алюмінієва банка є одноразовим упакуванням, що звільняє від витрат, пов'язаних з оборотною тарою, а визнання її найбільше экологичным видом упакування для напоїв є кращою гарантією від уведення акцизів на її використання. Банку з алюмінію названо однієї із самих практичних з коли-або вироблених упакувань, тому що вона захищає вміст, дозволяє наносити яскраву графічну інформацію про продукт; вона також є рентабельної як для виробників напоїв, так і для їхніх споживачів. Упакування з алюмінію може проводитися різної форми, розмірів і може бути різноманітно декорована для диференціації торговельної марки компаній-виробників, тобто є чудовим рекламним носієм для реклами торговельних марок. На думку професіоналів галузі, при покупці банку, звичайно, дорожче скла, але закінчується все тим, що «використання банки у виробництві на 3,5 % дешевше використання пляшки». При транспортуванні на більші відстані алюмінієва банка забезпечує вже не втрату, а виграш у ціні — вона адже набагато легше пляшки й не б'ється.

Провідні виробники напоїв не тільки в Європі, але й в Америці й Азії, безумовно зв'язують розвиток своїх продуктів із застосуванням алюмінієвого впакування. При цьому треба відзначити, що самим модним трендом на ринку зараз є алюмінієва пляшка, що вбирає в себе всі переваги алюмінієвої банки (дизайн, яскравість упакування, екологічність) і скляної пляшки (зручність тримати в руці). Без зайвого перебільшення можна сказати, що на сьогоднішній день алюмінієва банка/пляшка для напоїв — це саме цивілізоване впакування.

На ринку консервованих продуктів харчування ситуація трохи більш складна. І це зрозуміло чому. Адже в цьому сегменті ринку дуже багато виробників самих різних продуктів, починаючи з консервованого м'яса, і закінчуючи кормом для тварин. Історія використання металевого впакування для консервованих продуктів починає свій звіт з XIX століття. До кінця XIX століття консервне банки виготовлялися вручну з білої жерсті (лудженої, тобто покритої оловом, тонколистової сталі), що вирізьблюється ножицями так, щоб одержати корпус банки, а також денце й кришку. Заготовка корпуса звивалася в циліндр і запаювалася по бічному шву. Потім до корпуса припаювалися денце й кришка, причому в кришці був передбачений отвір для наповнення банки. Після наповнення отвір запаювався другою кришкою, і банка зазнала тепловій обробці. За 10-годинну зміну виготовлялося близько 60 таких банок. В 1890 була винайдена машина для закочування бляшаних банок подвійним швом, і промисловість почала переходити на «гігієнічні» банки з однієї кришкою (з подвійним закаточным поперечним швом і поздовжнім швом у замок), які було легше промивати й сушити перед заповненням. Така машина могла закочувати 40-50 банок у хвилину. Наприкінці XX століття машина для закочування подвійним швом на виробничій лінії закочувала понад 1000 банки вминуту.

На початку 1960-х років для харчових продуктів і напоїв почали застосовуватися алюмінієві банки. Вони легше бляшаних, краще проводять тепло ( завдяки чому вміст швидше прохолоджується після консервування), і в них більше строк складського зберігання без зниження якості харчового продукту. Корпус алюмінієвої банки виготовляється із цільної заготовки за одну операцію на штамповальной машині. Кришка штампується окремо й герметично закріплюється на банку після неї заповнення.

Мало хто знає, що в нашій країні весь стратегічний резерв, який закладається державою щороку, упакований в алюмінієву харчову банку, що дозволяє продовжити строк зберігання продуктів, запобігти псуванню й появи присмаку металу продукту.

На жаль, лихі 90 року підкосили вітчизняних виробників харчових консервованих продуктів і вони з метою здешевлення кінцевої продукції перейшли на найдешевший тип упакування - бляшану банку. Саме таку банку багато з нас пам'ятають – місцями іржаву, промаслену й важку.

Але часи міняються, ринок диктує свою волю й багато виробників уже стали фокусироваться не тільки на продажі найдешевших консервів, але й на маркетингових аспектах своєї роботи: конкуренції з імпортом, експорті своєї продукції в інші країни, конкуренції з іншими вітчизняними виробниками. Ми, як споживачі, уже стали зауважувати різні консерви не тільки в банках з паперовою етикеткою, але й у гарних банках з літографією, із кришками типу «easy open» («легко відкрити»). Але ж це алюмінієві банки різної конструкції й призначення. Усі переваги алюмінієвого впакування консервованих продуктів харчування вже давно відомі західним виробникам: гарний дизайн, легкість по вазі й відкриттю банки, екологічність. В 80-ые роки в США було проведено досить пізнавальне маркетингове дослідження виробниками впакування. Команді добровольців було запропоновано зрівняти два типи банок повністю ідентичних по зовнішньому вигляду: алюмінієва банка й бляшана банка. Результати експерименту здивували навіть організаторів: переважна більшість учасників опитування вибрали саме алюмінієву банку в якості більш гарної, яркою, легкої й эстетически привабливої. Багато просто потримавши в руках алюмінієву банку відразу вибирали її, навіть не зумівши логічно обґрунтувати свій вибір.

У даний момент в індустрії консервованих продуктів переважають два типи матеріалів: алюмінієве впакування й бляшане. Існує чітке позиціонування використання матеріалів: чому більш дешевий продукт, тим більше використовується жерсть. Якщо ж продуктова ніша високо конкурентна або вимагає підвищених норм по збереженню якості продуктів, виробники здебільшого використовують алюмінієву тару. Наприклад, більшість кормів для свійських тварина середнього й вищого цінового діапазону впаковане в алюмінієву банку. Адже будь-який хазяїн любить свого вихованця, і прагне йому тільки добра й тепла. І виробники кормів повністю розділяють ці цінності своїх клієнтів.

У нашій країні, на жаль, тільки найбільші виробники консервованих продуктів стали замислюватися над якістю своєї продукції, працювати в напрямку підвищення споживчих властивостей своїх продуктів і маркетингового позиціонування. Бачиться, що згодом вітчизняні виробники консервованих продуктів оцінять споживчі якості алюмінієвого впакування й почнуть її використовувати в більшій кількості. Що звичайно ж піде на користь усім нам, кінцевим споживачам і покупцям, а також нашим домашнім вихованцям.

В індустрії укупорочных ковпачків і кришок для різних напоїв і продуктів харчування ситуація теж неоднозначна. По оцінках фахівців галузі, застосовується три типи матеріалів: жерсть, алюміній і пластик. Алюмінієвий ковпачок є найбільше технологичным для укупорки алкогольних продуктів, тому що поєднує в собі високу гігієнічність, зручність і практичність. Алюмінієві ковпачки для впакування своєї продукції використовують в основному виробники лікеро-горілчаної продукції й винороби. Винороби серед переваг гвинтових пробок називають виключення виникнення цвілі й протікань, а, враховуючи повну воздухо - і газонепроникність, можливість зберігання пляшки у вертикальнім положенні. Плюс до всього пляшку, укупоренную алюмінієвим ковпачком, просто відкрити (адже для цього не потрібен штопор); її, не до кінця спорожнену, також можна закрити знову. Крім цього, винороби звертають увагу на те, що в такий спосіб не наноситься збиток навколишньому середовищу, а саме — корковим дубам. Нарешті, гвинтові пробки коштують зовсім недорого й стають усе більш популярними серед виноробів Нового й Старого світла. Словом, плюсів багато. Серед мінусів називають один — відсутність традиції.

Однак вітчизняні виробники, що ведуть, ковпачків уже активно стали використовувати даний матеріал, що очевидно пов'язане з високою конкуренцією на ринку алкогольної продукції, коли виробники напоїв шукають додаткові інструменти підвищення лояльності своїх клієнтів, залучення уваги людей до зовнішнього вигляду своєї продукції. І як бачиться, майбутнє знову за застосуванням 13 елемента таблиці Менделєєва - алюмінієм.

Стаття опублікована в журналі "Тара й упакування"

Автор: Ушаков Ілля Валерійович