uPACKovka

Огляд російського ринку тари й упакування

В останні роки спостерігається істотне скорочення виробничих обсягів практично у всіх галузях російської промисловості. Однак компанія «Маркет Аналітика» відзначає, що глобальний ринок тари й упакування залишається відносно стійким, і в деяких сегментах ми можемо відзначити стабільний ріст економічних показників.


Істотний вплив на обсяги й темпи росту ринку тари й упакування виявляє харчова промисловість, яка виявилася менш уразливої для наслідків світової кризи.

Обсяг і темпи росту російського ринку тари й упакування

Проте, прогнози аналітиків, які пророкували стабільний ріст ринку тари й упакування, не виправдалися: російський ринок більш ніж на 20% «відстав» від очікуваного рівня в 18,5 млрд. долл.

За даними за 2009 рік у структурі виробництва тари й упакування переважає наступна картина:

обсяги виробництва картонно-паперової тари й упакування становлять 57%;

на другому місці - полімерне впакування із процентним співвідношенням в 17%;

сегмент тари й упакування зі скла становить 13%,

металеве впакування займає 10% ринку.


Таке розміщення сил на користь сегмента «папір і картон» приблизно пов'язана з ростом ринків споживання, до яких ставляться харчова, фармацевтична й парфумерна промисловість.

У сложившейся структурі ринку ми спостерігаємо відмову від використання дерева. Виробництво дерев'яного впакування відрізняється дорожнечею, а її подальше використання, транспортування й зберігання ускладнене відносно невеликими строками зберігання й схильністю зовнішнім впливам. У незначній кількості дерев'яна тара використовується в оптово-роздрібній торгівлі, однак і в цьому сегменті помітно превалює полімерне впакування.

Ринок картонно-паперового впакувань

Обсяг експорту впакування з картону відносно малий, і в останні роки зберігається тенденція до його скорочення. В 2009 році експортні поставки скоротилися в порівнянні з показниками 2008 року на 14,2%. В основному експортується впакування для тютюнових виробів (59,6%), харчової й нехарчової продукції (27,6% і 12,5% відповідно). Причому більш половини всього обсягу експорту ( близько 57,7%) здійснює підприємство ВАТ «Санкт-Петербурзький КПК», а одержувачами компанії є Казахстан, Україна, Латвія й Фінляндія.

Обсяг імпорту картонного впакування в країну виріс: за підсумками 2009 року ріст склав близько 4,6% у натуральному й майже 5,3% у вартісному вираженнях.Потреба внутрішнього ринку практично повністю заповнює вітчизняними виробниками. Імпортується в основному «елітна» продукція й тара нестандартної ємності. Серед країн-імпортерів по всіх сегментах виділяються Німеччина й Україна.

Ефективне заміщення імпорту, на думку фахівців компанії «Маркет Аналітика», пов'язане зі швидкими темпами розвитку економіки в країні в 2001-2005 роках, коли російські компанії стали активно закуповувати нове обладнання й робити якісне впакування на одному рівні із західними виробниками. Одночасно росла й розвивалася споживча активність, що стимулює ріст різних галузей виробництва. Нові компанії швидко ввійшли на, що стрімко розвивається ринок і склали бар'єр імпорту, якому на тлі обмежувальної митної політики держави стало складніше конкурувати.

Ринок полімерного впакування

Очікується, що ринок полімерної продукції у зв'язку з розвитком технологій і впровадженням науково-технічних розробок буде рости й насичуватися. Компанії-Виробники працюють над підвищенням міцності, еластичності, легкості впакування й можливістю її повторного використання. Також вони приділяють значної увагу дизайну, ергономічності, інформативності й екологічності. Таким чином, основні витрати, що закладаються в собівартість упакування, зв'язані не стільки із ціною матеріалу, скільки зі споживчими характеристиками.

На світовому ринку полімерна продукція становить основну конкуренцію паперовий^-паперовому-паперовім-картонно-паперовому впакуванню. На російському ця конкуренція поки не досяглася подібного рівня, однак, на думку компанії «Маркет Аналітика», у найближчі роки можна чекати росту цього сегмента до 60%. Дане впакування значно дешевше паперовому, є гарною сировиною для переробки, і її можна використовувати вдруге.

Ринок упакування зі скла

Протягом останніх років у Росії спостерігався стійкий ріст ринку харчової склотари. Так, у період з 2001 року по 2005-й середньорічні темпи росту склали 20,1%. За станом на 2009 рік обсяг споживання харчової скляної тари в Росії оцінюється в 9,7 млрд. виробів в 0, 5-літровому еквіваленті. Ємність сегмента — $1,2-1,5 млрд.

Близько 86% усього виробництва склотари припадає на скляну пляшку, 14% - на банку. Серед регіонів за обсягом виробництва лідирує Південний ФО – близько 50%; у Центральному ФО виготовляють близько 38%.

У Росії очікується введення додаткових потужностей по виробництві харчової склотари. Паралельно буде збільшуватися коефіцієнт завантаження існуючих, який досягнеться 95%. Але планована учасниками ринку модернізація й уведення додаткових потужностей не покриють дефіцит продукції на ринку.

Однак не всі показники скляного впакування є позитивними. Незважаючи на ріст, скло втратило частку ринку в деяких важливих сегментах: з'явилися пивні пляшки з полиэтилентерефталата й алюмінієві банки; серед упакувань молочних продуктів стали домінувати виробу з картону. Але для впакування деяких продуктів, таких, як першосортні соки, кетчуп і маслинове масло, імовірно, як і раніше буде використовуватися скляне впакування як показник високої якості.

Ринок упакування з металу

Для виробництва металевої тари й упакування найчастіше застосовується «класична біла жерсть», яка являє собою сталевий аркуш, покритий по обидва боки тонким шаром олова. Є спроби застосування покриттів з інших металів (цинку, хрому, алюмінію, нікелю), а також різних комбінованих покриттів. Однак біла жерсть залишається безумовним лідером через нешкідливість з'єднань олова й високої корозійної стійкості. Значна частина білої жерсті зараз лакується, а зовні, як правило, офарблюється.

Ринок металевого впакування складається із чотирьох основних сегментів:

алюмінієва банка - пиво, слабоалкогольні й безалкогольні напої;

бляшана банка - консервовані м'ясні й рибні вироби, городин і фрукти, харчування для тварин;

кришки для різних напоїв і продуктів харчування;

алюмінієва фольга.

Обсяг ринку оцінюється майже в $1,5 млрд., що становить 10% усього ринку впакування. Таке стрімке зростання є наслідком витиснення впакувань зі скла із сегментів харчової продукції й алкогольних напоїв.

Тенденції розвитку ринку тари й упакування

Незважаючи на відносно позитивну динаміку на ринку тари й упакування, говорити про завершення кризової фази передчасно. За прогнозами компанії «Маркет Аналітика», через нестабільну економічну ситуацію в країнах Західної Європи, що виливається в стихійні страйки в промислових секторах, в 2011 році можлива консолідація бізнесу в сфері виробництва тари й упакування. Аномальні явища 2010 року в Росії приведуть до росту цін на целюлозу й, відповідно, на кінцеву продукцію, а дефіцит целюлози в Європі приведе до збільшення експорту тари й упакування російськими компаніями.

"Огляд російського ринку тари й упакування" був опублікований в 10-м друкованому Спеціальному випуску Unipack.Ru, який був підготовлений до виставок "Упакування/Упакиталия 2011" і "Интерпластика 2011".

Автор: компанія «Маркет Аналітика»