Сучасне споживче впакування в значній мірі здатна скоротити ступінь далекості виробника м'ясної продукції й кінцевого споживача. Великий комплекс високотехнологічного встаткування й пакувальних матеріалів забезпечує створення такого харчового впакування, яке враховує не тільки поточні потреби ринку, але також і виникаючі, і прогнозовані.
Каузальність
У зв'язку з пертурбациями, пов'язаними з «обвалом країни в СОТ», м'ясопереробним підприємствам найближчим часом буде, м'яко кажучи, не до пакувальних новацій. Однак про актуальність переходу на нові види споживчого впакування, які стосуються всього асортиментного ряду виробленої м'ясної продукції, виробникам не дадуть забути роздрібні мережі.
Продукти м'ясної категорії тем гарні, що будуть затребувані завжди. Інша справа – сталість великого попиту, на який вирішальний вплив виявляє ціна. По великому рахункові, кінцевому споживачі однаково, чи підтримувати вітчизняного виробника або віддати перевагу продукції з імпортованого сировини, якщо стандарт якості й безпеки, так само як і належне впакування, будуть гарантувати йому за доступною ціною якість і безпека.
Успішність бізнесу продуктового роздробу залежить від попиту кінцевого споживача. Тому у своїх перевагах у наданні полиць під той або інший м'ясний продукт вона керується такою ж спрощеною схемою вибору, як і кінцевий споживач. Зрозуміло, зі збільшенням вимог ритейл-бізнесу до сфери логістики й маркетингу.
Виходячи з таких передумов очевидно, що продовження строків придатності при збереженні якості й безпеки м'яса й м'ясних продуктів є пріоритетною вимогою мережного роздробу. Резюмуючи можна сказати, що для пакувальної галузі це щонайнайважливіше завдання з ряду поточних і виникаючих завдань. Причому її актуальність буде зростати в міру просування мережного роздробу в региони.
До пори до часу для українських виробників м'ясної продукції, які орієнтовані на ритейл-ринок, завдання стандартизації пакувальних розв'язків і проблеми брендирования продукції не будуть поточними - вони залишаться в категорії прогнозованих завдань до моменту реальної конкуренції. А вона буде такий, як тільки м'ясний бізнес стане клієнтом ринку M&A. Безперечно, процеси злиття й поглинання йдуть і сьогодні, однак кількість угод не придбала того масштабу, який би дозволив уважати м'ясопереробну галузь «де юрі», що перебуває на новому етапі ринкового розвитку.
Оскільки за прогнозами операторів ринку м'ясний бізнес буде укрупнюватися, то в результаті цього процесу невеликі підприємства або підуть із ринку, або займуть свої ніші, які вже зараз звільняються за рахунок скорочення великими виробниками асортиментного ряду.
«З 2007 р. ми вже спостерігаємо на ринку скорочення асортиментів продукції, – говорить Михайло Фоломин, директор управління маркетингу м'ясної фабрики «Фаворит». – Більшість великих виробників уже прийшли до того, щоб залишити у своєму портфелі тільки лідируючі позиції й скорочувати ті, які приносять менший економічний ефект. Цьому процесу в чималому ступені сприяє й розвиток мережної торгівлі: місця на полках супермаркетів усе менше, а вартість цих полиць усе дорожче».
У кожному разі, створення брендів буде вигідно як великим виробникам, що працюють із мережами, так і невеликим заводам, що спеціалізуються на нишевой продукції.
«Газові» тенденції
Крім вищевикладених факторів, в остаточному підсумку, що впливають на вибір пакувального розв'язку, технологія фасування й вид споживчого впакування залежать від м'ясного продукту й від маркетингових цілей виробника. Тенденції європейського ринку свідчать про зростаючу популярність фасування свіжого м'яса, м'ясних напівфабрикатів і готових виробів у МГС. Причому, щорічно росте відсоток перекладу «на газ» тих продуктів, які впаковувалися ввакуум.
Наприклад, від упаковування у вакуум відмовляються в тому випадку, якщо реалізуються дорогі м'ясні делікатеси в слайсах або виробу з різноманітними присипками, для яких деформування при вакуумизации – втрата презентабельного виду. Що вкрай небажане для продукції, яка позиціонується в сегменті «премиум».
Якщо м'ясної продукції повезло з попитом і вона не залежується на прилавках магазинів, то для неї підійде навіть уакуум-упакування. Але якщо коштує завдання продовження строків придатності при збереженні зовнішнього вигляду – наприклад, свіжого червоного кольору сирої яловичини, то без МГС із високим змістом кисню (60-85%) не обійтися. Правильно підібраний склад газової суміші дозволяє нейтралізувати пагубний вплив на м'ясний продукт анаэробных і аеробних бактерій. Як підкреслюють фахівці компанії Linde Gas, склад і концентрація компонентів газової суміші є індивідуальними для кожного продукту або групи продуктів.
У якості тенденції, компанії, що роблять газові суміші для харчової галузі, відзначають ріст замовлень саме на індивідуальні склади: виробників м'ясних виробів не завжди влаштовують базові суміші, оскільки вони не дають можливості добитися на виході необхідних характеристик упакованого продукту специфічної рецептури. Також підвищуються вимоги до належного ступеня очищення газів, точності дозування компонентів, гарантованої стабільності й однорідності газової суміші.
На замовлення, по стандарту
Основними замовниками м'ясної продукції, упакованої в МГС, є торговельні мережі. Оскільки вітчизняний ринок мережного продуктового роздробу ще далекий від насичення, те мережних магазинів за межами великих міст не так уже й багато, а споживач здобуває неупаковане свіже м'ясо на відкритих ринках.
Однак досвід європейського ритейла свідчить, що сформовані ринки — це ринки стандартизовані. Ліміт і дорожнеча торговельних полиць у мережних магазинах, вимоги харчових стандартів, завдання позиціонування бренда, дотримання строків придатності — усі ці фактори виводять у якості альтернативного пакувального розв'язку для деяких категорій м'ясної продукції термоформованную впакування.
На сьогодні 80% вітчизняній продукції мясопереработки впаковується в пакети з наступної вакуумизацией або термоусадкою. Якщо приблизно порахувати співвідношення впакованого м'яса й продукції мясопереработки по видах упакування, то термоформованная тара (навіть у магазинах крупноформатной роздробу - наприклад, «Метро») становить не більше 5-10%. У такім упакуванні реалізують свою продукцію (і те - не всю) такі виробники як м'ясокомбінат «Ювілейний», ВАТ «Ятрань», ВАТ «Мироновский хлібопродукт» (ТМ «Легко»).
Зв'язане це з тим, зі слів Валерія Чернокозинского, директори Ulma Packaging Ukraine, що термоформер — це машина під стандартний продукт. Порціонне м'ясо, нарізка або сосиски повинні бути стандартного розміру й ваги. До стандартів же наш ринок прийде не швидко, а впаковувати потрібно все більший асортименти продукції. Тому так поширені пакети - вони дають можливість упаковувати нестандартну продукцію.
Цікавим розв'язком може стати нова машина компанії Ulma Packaging флоу-вак. Подібна технологія вже відома в Європі. Спрощена схема процесу впаковування за технологією флоу-вак виглядає в такий спосіб: по транспортеру рухається продукт, паралельно йде плівка й звивається в рукав, продукт автоматично попадає усередину рукава, який заварюється з однієї сторони. На виході виходить продукція в тому ж пакеті, тільки двухшовном. Далі встановлені або камерна машина, або встаткування для вакуумирования роторного типу. Потім пакет може термоусаживаться й складатися в транспортну тару. Очевидні переваги такої технології для невеликих вітчизняних підприємств доповнюються бонусами у вигляді компактного виконання машини.
Усе для людини
Вертаючись до вимог кінцевого споживача, слід зазначити, що немаловажним моментом у продуманім виконанні споживчого впакування відіграють опції, що забезпечують легке розкриття. Особливо це стосується порціонного впакування вже готової м'ясної продукції - наприклад, м'яса вслайсах.
Якщо врахувати той факт, що поступово споживче впакування еволюціонує убік зменшення порцій, то слід ураховувати й різноманітні ситуації споживання. Адже далеко не завжди споживач має підручні засоби для розкриття впакування, а також не планує спожити весь продукт відразу. Тому м'ясний продукт в упакуванні, яке не тільки має «апетитний дизайн» і гарантує свіжість виробу, але й легко й багаторазово розкривається/закривається, явно буде вигравати в ухваленні рішення о покупке.
Про одне з розв'язків з ефектом easy-open для впакування в МГС розповів Артем Варданян, технічний директор компанії «Винчиторе» (партнери Multivac в Україні). У процесі виготовлення на плівку наноситься лазерна перфорація, яка забезпечує відрив плівки саме в місцях, передбачених виробником для розкриття впакування. Таким чином, споживач одержує завжди гарантований результат: акуратне, легеня відкривання впакування й закривання її по фіксованому контуру.
Сучасний ринок харчових плівок і фасовочно-пакувального встаткування може запропонувати галузевим виробникам різноманітні варіанти розв'язків, які значно скоротять дистанцію довіри кінцевого споживача. Однак оператори ринку тверезо оцінюють можливості українських харчовиків на теперішній момент. Наприклад, як відзначив Леонід Карабут, глава представництва компанії CFS в Україні, сьогодні виробники прагли б упаковувати вже весь асортименти. Складність полягає в тому, що це досить великий асортименти продукції - але при малих обсягах виробництва по кожній позиції. А впакування клієнти прагнуть одержати в індивідуальному розв'язку під одиницю асортиментного ряду. Але й ця проблема перейде в розряд розв'язуваних поточних завдань із моменту укрупнення ринку.
Автор: Ольга Бут
Каузальність
У зв'язку з пертурбациями, пов'язаними з «обвалом країни в СОТ», м'ясопереробним підприємствам найближчим часом буде, м'яко кажучи, не до пакувальних новацій. Однак про актуальність переходу на нові види споживчого впакування, які стосуються всього асортиментного ряду виробленої м'ясної продукції, виробникам не дадуть забути роздрібні мережі.
Продукти м'ясної категорії тем гарні, що будуть затребувані завжди. Інша справа – сталість великого попиту, на який вирішальний вплив виявляє ціна. По великому рахункові, кінцевому споживачі однаково, чи підтримувати вітчизняного виробника або віддати перевагу продукції з імпортованого сировини, якщо стандарт якості й безпеки, так само як і належне впакування, будуть гарантувати йому за доступною ціною якість і безпека.
Успішність бізнесу продуктового роздробу залежить від попиту кінцевого споживача. Тому у своїх перевагах у наданні полиць під той або інший м'ясний продукт вона керується такою ж спрощеною схемою вибору, як і кінцевий споживач. Зрозуміло, зі збільшенням вимог ритейл-бізнесу до сфери логістики й маркетингу.
Виходячи з таких передумов очевидно, що продовження строків придатності при збереженні якості й безпеки м'яса й м'ясних продуктів є пріоритетною вимогою мережного роздробу. Резюмуючи можна сказати, що для пакувальної галузі це щонайнайважливіше завдання з ряду поточних і виникаючих завдань. Причому її актуальність буде зростати в міру просування мережного роздробу в региони.
До пори до часу для українських виробників м'ясної продукції, які орієнтовані на ритейл-ринок, завдання стандартизації пакувальних розв'язків і проблеми брендирования продукції не будуть поточними - вони залишаться в категорії прогнозованих завдань до моменту реальної конкуренції. А вона буде такий, як тільки м'ясний бізнес стане клієнтом ринку M&A. Безперечно, процеси злиття й поглинання йдуть і сьогодні, однак кількість угод не придбала того масштабу, який би дозволив уважати м'ясопереробну галузь «де юрі», що перебуває на новому етапі ринкового розвитку.
Оскільки за прогнозами операторів ринку м'ясний бізнес буде укрупнюватися, то в результаті цього процесу невеликі підприємства або підуть із ринку, або займуть свої ніші, які вже зараз звільняються за рахунок скорочення великими виробниками асортиментного ряду.
«З 2007 р. ми вже спостерігаємо на ринку скорочення асортиментів продукції, – говорить Михайло Фоломин, директор управління маркетингу м'ясної фабрики «Фаворит». – Більшість великих виробників уже прийшли до того, щоб залишити у своєму портфелі тільки лідируючі позиції й скорочувати ті, які приносять менший економічний ефект. Цьому процесу в чималому ступені сприяє й розвиток мережної торгівлі: місця на полках супермаркетів усе менше, а вартість цих полиць усе дорожче».
У кожному разі, створення брендів буде вигідно як великим виробникам, що працюють із мережами, так і невеликим заводам, що спеціалізуються на нишевой продукції.
«Газові» тенденції
Крім вищевикладених факторів, в остаточному підсумку, що впливають на вибір пакувального розв'язку, технологія фасування й вид споживчого впакування залежать від м'ясного продукту й від маркетингових цілей виробника. Тенденції європейського ринку свідчать про зростаючу популярність фасування свіжого м'яса, м'ясних напівфабрикатів і готових виробів у МГС. Причому, щорічно росте відсоток перекладу «на газ» тих продуктів, які впаковувалися ввакуум.
Наприклад, від упаковування у вакуум відмовляються в тому випадку, якщо реалізуються дорогі м'ясні делікатеси в слайсах або виробу з різноманітними присипками, для яких деформування при вакуумизации – втрата презентабельного виду. Що вкрай небажане для продукції, яка позиціонується в сегменті «премиум».
Якщо м'ясної продукції повезло з попитом і вона не залежується на прилавках магазинів, то для неї підійде навіть уакуум-упакування. Але якщо коштує завдання продовження строків придатності при збереженні зовнішнього вигляду – наприклад, свіжого червоного кольору сирої яловичини, то без МГС із високим змістом кисню (60-85%) не обійтися. Правильно підібраний склад газової суміші дозволяє нейтралізувати пагубний вплив на м'ясний продукт анаэробных і аеробних бактерій. Як підкреслюють фахівці компанії Linde Gas, склад і концентрація компонентів газової суміші є індивідуальними для кожного продукту або групи продуктів.
У якості тенденції, компанії, що роблять газові суміші для харчової галузі, відзначають ріст замовлень саме на індивідуальні склади: виробників м'ясних виробів не завжди влаштовують базові суміші, оскільки вони не дають можливості добитися на виході необхідних характеристик упакованого продукту специфічної рецептури. Також підвищуються вимоги до належного ступеня очищення газів, точності дозування компонентів, гарантованої стабільності й однорідності газової суміші.
На замовлення, по стандарту
Основними замовниками м'ясної продукції, упакованої в МГС, є торговельні мережі. Оскільки вітчизняний ринок мережного продуктового роздробу ще далекий від насичення, те мережних магазинів за межами великих міст не так уже й багато, а споживач здобуває неупаковане свіже м'ясо на відкритих ринках.
Однак досвід європейського ритейла свідчить, що сформовані ринки — це ринки стандартизовані. Ліміт і дорожнеча торговельних полиць у мережних магазинах, вимоги харчових стандартів, завдання позиціонування бренда, дотримання строків придатності — усі ці фактори виводять у якості альтернативного пакувального розв'язку для деяких категорій м'ясної продукції термоформованную впакування.
На сьогодні 80% вітчизняній продукції мясопереработки впаковується в пакети з наступної вакуумизацией або термоусадкою. Якщо приблизно порахувати співвідношення впакованого м'яса й продукції мясопереработки по видах упакування, то термоформованная тара (навіть у магазинах крупноформатной роздробу - наприклад, «Метро») становить не більше 5-10%. У такім упакуванні реалізують свою продукцію (і те - не всю) такі виробники як м'ясокомбінат «Ювілейний», ВАТ «Ятрань», ВАТ «Мироновский хлібопродукт» (ТМ «Легко»).
Зв'язане це з тим, зі слів Валерія Чернокозинского, директори Ulma Packaging Ukraine, що термоформер — це машина під стандартний продукт. Порціонне м'ясо, нарізка або сосиски повинні бути стандартного розміру й ваги. До стандартів же наш ринок прийде не швидко, а впаковувати потрібно все більший асортименти продукції. Тому так поширені пакети - вони дають можливість упаковувати нестандартну продукцію.
Цікавим розв'язком може стати нова машина компанії Ulma Packaging флоу-вак. Подібна технологія вже відома в Європі. Спрощена схема процесу впаковування за технологією флоу-вак виглядає в такий спосіб: по транспортеру рухається продукт, паралельно йде плівка й звивається в рукав, продукт автоматично попадає усередину рукава, який заварюється з однієї сторони. На виході виходить продукція в тому ж пакеті, тільки двухшовном. Далі встановлені або камерна машина, або встаткування для вакуумирования роторного типу. Потім пакет може термоусаживаться й складатися в транспортну тару. Очевидні переваги такої технології для невеликих вітчизняних підприємств доповнюються бонусами у вигляді компактного виконання машини.
Усе для людини
Вертаючись до вимог кінцевого споживача, слід зазначити, що немаловажним моментом у продуманім виконанні споживчого впакування відіграють опції, що забезпечують легке розкриття. Особливо це стосується порціонного впакування вже готової м'ясної продукції - наприклад, м'яса вслайсах.
Якщо врахувати той факт, що поступово споживче впакування еволюціонує убік зменшення порцій, то слід ураховувати й різноманітні ситуації споживання. Адже далеко не завжди споживач має підручні засоби для розкриття впакування, а також не планує спожити весь продукт відразу. Тому м'ясний продукт в упакуванні, яке не тільки має «апетитний дизайн» і гарантує свіжість виробу, але й легко й багаторазово розкривається/закривається, явно буде вигравати в ухваленні рішення о покупке.
Про одне з розв'язків з ефектом easy-open для впакування в МГС розповів Артем Варданян, технічний директор компанії «Винчиторе» (партнери Multivac в Україні). У процесі виготовлення на плівку наноситься лазерна перфорація, яка забезпечує відрив плівки саме в місцях, передбачених виробником для розкриття впакування. Таким чином, споживач одержує завжди гарантований результат: акуратне, легеня відкривання впакування й закривання її по фіксованому контуру.
Сучасний ринок харчових плівок і фасовочно-пакувального встаткування може запропонувати галузевим виробникам різноманітні варіанти розв'язків, які значно скоротять дистанцію довіри кінцевого споживача. Однак оператори ринку тверезо оцінюють можливості українських харчовиків на теперішній момент. Наприклад, як відзначив Леонід Карабут, глава представництва компанії CFS в Україні, сьогодні виробники прагли б упаковувати вже весь асортименти. Складність полягає в тому, що це досить великий асортименти продукції - але при малих обсягах виробництва по кожній позиції. А впакування клієнти прагнуть одержати в індивідуальному розв'язку під одиницю асортиментного ряду. Але й ця проблема перейде в розряд розв'язуваних поточних завдань із моменту укрупнення ринку.
Автор: Ольга Бут
0 комент.:
Дописати коментар