uPACKovka

Імідж роздрібних мереж Росії очами покупця

Нова модель купівельної поведінки - скорочення витрат на продукти для задоволення, концентрація уваги на базових товарах, і разом з тим здійснення покупок у меншому обсязі й перехід на більш дешеві марки – розвернулася в повному масштабі в Росії після кризи. Це серйозно вплинуло на стратегії гравців продовольчого ритейла й інших форматів торгівлі товарами повсякденного попиту, і помітно позначилося на перевагах споживачів при виборі місця покупки й іміджі мереж. Для тих мереж, які зробили ставку на «дешево», це принесло серйозні «призові» для іміджу мережі. Однак, як показують дослідження Nielsen, низька ціна перестає бути способами диференціації між роздрібними брендами в Росії. Щоб бути успішними в довгостроковій перспективі лідерам необхідно переносити конкуренцію за переваги споживачів у нову площину


За даними квітневого релізу Nielsenfmcgindex, сукупні обсяги продажів упакованих товарів повсякденного попиту в Міській Росії по категоріях, аудируемым Nielsen, скоротилися на 7,2 відсотка в натуральнім вираженні за період з листопада 2008 по березень 2009 року, у порівнянні з аналогічним періодом роком раніше, коли продажі залишалися порівняно стабільними (зниження на 0,8% у натуральнім вираженні).

Однак, незважаючи на те, що за останні півроку показники Індексу споживчої довіри в Росії стабілізувалися. Відновлення ринку йде повільно.


Розвиток каналів роздрібної торгівлі

За підсумками 2009 року, самим швидкозростаючим каналом роздрібної торгівлі товарами повсякденного попиту стали гипер і супермаркети. За даними регулярного перепису торговельних крапок (ТТ), проведеної Nielsen, приріст по кількості ТТ у цьому сегменті роздрібного ринку склав 12,6% на рівні національної міської Росії. В 24 найбільших мегаполісах ріст каналу склав 5,1%, і найбільший внесок в 2009 році внесли малі міста, де великі ритейлеры активно нарощували свою присутність. У той же час традиційна торгівля поступово здає свої позиції у великих містах, відкриті ринки продовжують скорочуватися (падіння кількості торговельних крапок по продовольчих і непродовольчих відкритих ринках склало відповідно 10% і 12%).

Найменшу частку традиційна торгівля має в Москві й Санкт-Петербургові. Згідно даним щорічного дослідження Nielsenshoppertrends2010, у Москві й Санкт-Петербургові, покупці витрачають більшу частину своїх грошей на продукти харчування й предмети першої необхідності в гіперсупермаркетах і дискаунтерах.

При цьому, у Москві й Санкт-Петербургові війна між форматами триває. По даним Nielsenshoppertrends частка тих, хто залишає більшу частину бюджету в гипермаркетах знизилася (з 33% в 2009 році до 26% в 2010), і збільшилася частка тих, хто робить основні закупівлі в дискаунтерах (з 26% до 34%). У Петербургові дискаунтеры – єдиний канал торгівлі, що продемонстрував ріст по цьому показникові з 43% до 47%. Частка супермаркетів не перетерпіла настільки значних змін у Москві (34%) і Санкт-Петербургові (11%).

«Згідно даним дослідження, виросла кількість тих, хто більшу частини сімейного бюджету витрачає в дискаунтерах, і причини цього почасти криються в скороченні « купівельного кошика». Споживачі свідомо йдуть від великого середнього чека, який вони волею-неволею роблять у гипермаркетах, на користь дискаунтера, де він нижче, - коментує Денис Шириков, Керівник відділу по роботі з роздрібними мережами “Nielsen Росія”, Втім, тут важливий не тільки питання ціни, але й тимчасових витрат. Логіка споживача проста: доїхати до дискаунтера або найближчого супермаркету (які зберегли свою частку в обох містах) і швидко зробити необхідні покупки», продовжує Д. Шириков.

Індекс капіталу марки роздрібних мереж

Одна зі складових дослідження Shoppertrends полягає у вивченні індексу капіталу марки. Це показник, який чисельно виражає силу бренда роздрібної мережі, і складається з декількох складових, основні – знання марки (скільки людей знають про її існування й називають у числі перших) і відношення до цієї марки ( чи готові витрачати в ній більше грошей, чи готові їхати спеціально в цей магазин, чи готові вони рекомендувати цю мережу знайомим).

«Ашан» залишається лідером по Індексу капіталу марки в Москві, а ритейлер «О'кей» - у Санкт-Петербургові. Показники «Стрічки» у Санкт-Петербургові знизилися більше інших ритейл-брендів за останні кілька років. Самий помітний ріст продемонструвала мережа «Пятерочка»: як у Москві, так і в Петербургові вона суттєво зміцнила силу свого бренда й поліпшила імідж у сприйнятті споживачів

«Зміцнення позицій «Пятерочки» не дивно – це результат комплексу заходів самої компанії – комунікаційних розв'язків (промоакций, реклами) і бізнес-розв'язків (зміни ціни на полку, відкриття нових магазинів і т.д). Для ритейлера зростання ключових показників Індексу капіталу марки означає, що споживач готовий більше витрачати в їхніх магазинах, далі їхати, щоб у них потрапити й, що немаловажне, рекомендувати друзям і знайомим», - коментує Д. Шириков.

У той же час, для формування сильного бренда, велике значення має такий показник сили марки роздрібної мережі, як число прихильних покупців

«Прихильні покупці – це ті, хто готовий назвати магазин «улюбленим», які рекомендують його своїм друзям і знайомим. Ці покупці, як правило звертають увагу на рекламу своєї улюбленої мережі, і не звертають увагу на акції інших мереж. Та база, яка дуже важлива, яка готова й платити більше, і вибачати які –те огріхи», - говорить Ольга Малинкина, директор відділу споживчих досліджень Nielsen.

И як показало дослідження Shoppertrends, у Москві найкраща база прихильників – у мережі «Ашан»: 50% з тих, хто був там хоча б один раз за останній місяць називає цей магазин улюбленим. Зворотна ситуація в «Пятерочки», коли число регулярних користувачів дуже велике – 82%, але серед цих регулярних, тільки 25% прихильних. Це означає, що 75% при зміні економічної ситуації або під впливами інших факторів, коли поруч з'явиться інший магазин зі схожим асортиментами, і схожою ціновою політикою, можуть відмовитися від покупки в цій торговельній крапці.

У якому магазині найнижчі ціни?

Як показали результати Nielsenshoppertrendsв 2010 року, на думку опитаних москвичів, «Ашан», «Копійка» і «Пятерочка» - лідери в категорії « Найнижчі ціни».

Дискаунтеры «Пятерочка» і «Копійка» добилися успіхів у формуванні іміджу магазинів із кращими цінами. 22% уважають Копійку, магазином з найнижчою ціною (17% в 2009 році), а 31% москвичів погодилися, що найнижчі ціни – це «Пятерочка» (в 2009 році таких було 23%). «Ашан» залишається лідером, але в 2010 році вже менше москвичів уважають, що там найнижчі ціни. ( в 2009 році так уважали 45%, в 2010 – 36%).

У Санкт-Петербургові, лідери – «Пятерочка», «О'кей», «Стрічка». В 2010 році 42% петербуржців уважають магазини «Пятерочка» самими вигідними за ціною. «Стрічка» напроти втратила по цьому показникові – в 2010 році 19% респондентів уважають, що її магазини пропонують « найнижчі ціни» (30% в 2009). Гипермаркеты «О'кей» виросли на 5 пунктів у порівнянні з попереднім роком, в 2010 13% респондентів віднесли їх до цієї категорії

«Ціна на полку в різних мережах може бути подібної, але імідж, який існує в розумах покупців, - може бути різним. Ми бачимо дуже успішну роботу «Пятерочки» щодо цього, ріст із 23% до 31% за рік у Москві – це фантастика. Це означає, що навіть ті люди, які ніколи не були в «Пятерочке», говорять «я там ніколи не був, але вірю, що в «Пятерочке» найнижчі ціни». Залишаючись сильним гравцем на ринку, у боротьбі за звання магазину «з найнижчими цінами» розрив між «Ашаном» і послідовниками скорочується», - говорить Д. Шириков.

«В умовах кризи російські ритейлеры вели боротьбу за привабливе для споживачів у сучасних умовах позиціонування - « найнижчі ціни». Однак, як показує наше дослідження, уже зараз низька ціна не є характеристикою, що відрізняє одного ритейлера від іншого в розумах споживачів. І, у середньостроковій перспективі, роздрібним мережам необхідно буде змістити акценти із цінового позиціонування, запропонувавши споживачеві інші атрибути, що відбивають унікальність мережі, наприклад, гарне «співвідношення ціни і якості», збалансований асортименти, зрозумілий мерчендайзинг, відсутність out-of-stock», - містить Д. Шириков.