uPACKovka

Реторт-Пакети - high-tech в упакуванні

Коли в 1950-х рр. гнучкі пакети під стерилізацію були розроблені в США й використовувалися в реалізації космічної програми Apollo, а наприкінці 1960-х рр. були «узяті на озброєння» американської армії, ще ніхто не припускав, яку роль прийде зіграти цьому виду впакування в майбутньому. У той час основою реторт-пакета служила алюмінієва фольга, і в цьому змісті вони мало чому відрізнялися від бляшаних банок. Однак важливі інноваційні принципи були наявними – економія транспортних витрат, безпека й зручність розкриття, стійкість перед стерилізацією й бар'єрні властивості. Сьогодні до них додалися ще два: використання найсучасніших технологій в області матеріалознавства й чудові можливості дизайну.

До останнього часу навіть на Заході реторт-пакети використовувалися головним чином в упакуванні великих порцій продуктів для ресторанів і їдалень при організаціях. Однак недавно почався справжній бум у споживчім упакуванні, який докотився й до нашої країни. У реторт-пакети сьогодні фасують соуси, готове харчування, їжу для тварин, а також продукти, що не вимагають стерилізації, але для зберігання яких важливі бар'єрні властивості матеріалів – кава, чай і т.п. Велике майбутнє для реторт-пакетів – в упакуванні для промислових потреб, а саме для фасовки хімікатів, будівельних матеріалів і т. п.

Переваги реторт-пакетів

Реторт-Пакети надають істотні переваги як виробникам, так і споживачам упакованих продуктів. Найбільшу вигоду для пакувальника становить економія складських приміщень і транспортних витрат, пов'язаних з перевезенням реторт-пакетів під фасовку. По масі частка цього впакування звичайно не перевищує 5% від ваги продукту, а за обсягом попередньо виготовлені пакети займають в 20-25 раз менше місця, чому, наприклад, бляшані банки. У роздрібній торгівлі реторт-пакети можуть бути успішніше за рахунок широких можливостей у варіації форм, розмірів, графічного оформлення. Стоячі пакети служать рекламою продукції не менше, чим інші види впакування.

Безсумнівні переваги реторт-пакетів і для споживача. Полімерний матеріал не виявляє впливу на смак продукту, як це звичайно має місце у випадку використання бляшаних банок. Крім того, продукт не потрібно відразу витягати з упакування, тому що під дією кисню не відбувається прискорення процесів окиснення матеріалу й посилення його взаємодії із продуктом. Якщо ж пакет оснащений дозатором-штуцером, то після розкриття його можна знову герметизировать. Гнучка конструкція дозволяє витягати вміст пакета практично повністю. Додатковою перевагою реторт-пакета для споживача є скорочення часу для розігріву в мікрохвильовій печі, що одночасно забезпечує економію електроенергії. Крім того, реторт-пакети легше, покупцеві їх простіше доставити до будинку, а потім утилізувати впакування, що не займає багато місця. Для розкриття пакета не потрібно консервного ключа або ножа, що набагато безпечніше, наприклад, при обігу із продуктом дітей.

Вимоги до пластикового впакування під стерилізацію

Щоб добитися стерилізації продукту, матеріал упакування повинен достатній час витримувати температуру вище 100°C. Далеко не всі полімерні матеріали здатні в таких умовах зберігати міцність, форму й інші властивості. Тривалі строки зберігання продукту забезпечуються за рахунок антисептичних умов упакування й бар'єрних властивостей матеріалу. Сучасна технологія дозволяє використовувати гарячу пару, вакуум або змінене газове середовище, щоб уникнути проникнення небажаних мікроорганізмів і кисню. Однак властивості самого матеріалу впакування – тільки одна сторона проблеми. Немаловажне, наскільки якісно він сформований – чи добре проварені шви, чи точно здійснене геометричне припасування, чи правильно впаяні додаткові деталі і т.д. Від цих моментів залежить не тільки зовнішній вигляд пакета, але і його функціональні й бар'єрні властивості. Усі ці якості залежать від устаткування по формуванню пакетів і кваліфікації персоналу, їх, що виготовляє.

Матеріали для реторт-пакетів

Для забезпечення можливостей стерилізації й бар'єрних властивостей реторт-пакети виготовляють із багатошарових матеріалів. За словами В'ячеслава Лисагорского (ТОВ «Охта»), склад матеріалу для реторт-пакетів підбирається залежно від рівня й тривалості температурного впливу на впакування. Якщо мова йде, наприклад, про гарячий розлив пастеризованої томатної пасти, що має температуру 90°C, підійде «триплекс» ПЭТФ/фольга/ рермо-Пэ. Внутрішній шар полиэтилена з термостійкими добавками ізолює продукт від алюмінієвої фольги, підсилює конструкцію й служить для термосваривания. Зовнішній шар ПЭТФ надає пакету твердість, міцність і гарантує стабільність форми. Крім того, на цей шар зі зворотної сторони наноситься печатка, яка після ламинации плівки буде міцно захищена. Якщо пакет призначений для впакування м'ясного блюда зі стерилізацією в автоклаві при температурі 125°C і наступного розігріву для готування до 100-120°C, В. Лисагорский пропонує більш технологичное розв'язок: ПЭТФ/фольга/ BONYL /PP. При цьому застосовується термостійкий двуосноориентированный нейлон BONYL (PA) і кастполипропилен нагрівання, що витримує,°до 140 C протягом 4 годин без усадки й втрати властивостей. Печатка наноситься також із внутрішньої сторони шару ПЭТФ. Для створення прозорого пакета алюмінієва фольга може замінятися спеціальними полімерними матеріалами – плівки на базі оксиду кремнію (Siox), этиленвинилового спирту (EVOH), нейлону/поліаміду, поливинилиденхлорида (PVDC) і т.д. Таким чином, залежно від призначення буде різнитися склад матеріалів для реторт-пакетів, а, виходить, і їх ціна.

Обмеження на використання реторт-пакетів

На початку 2000-х рр. деякі фахівці затверджували, що до нашого часу в супермаркетах практично не залишиться бляшаного впакування, яке заміщають реторти-пакети. Однак даний прогноз не виправдався. Одна із причин цього – консервативна поведінка споживачів, що звикли купувати даний продукт у певному виді впакування. Сьогодні будь-який маркетолог погодиться з тим, що впакування є невід'ємною частиною бренда, самого товару. Тому відношення до неї міняється майже також повільно, як і смакові звички.

Важливим обмеженням застосування реторт-пакетів, як, втім, і будь-яке іншого інноваційного впакування є більші діючі потужності встаткування по фасовке продуктів у консервні банки й скляну тару. Придбання нового обладнання означає фінансові інвестиції, до чого багато компаній не готові, тому що розраховують на діючі машини, ще не зношені у фізичному плані. Таким чином, заміщення традиційного впакування реторт-пакетами залежить не тільки від смаків споживача, але й від того, як скоро буде списуватися існуюче встаткування, а разом з ним – і морально застаріла технологія.

Перспективи застосування реторт-пакетів

Хоча ринок споживчого впакування є досить консервативним, реторт-пакети поступово завойовують сегменти, у яких це впакування повинна бути представлена по гідності. Секрет успіху гнучкого впакування під стерилізацію – у більших перевагах, які вона надає як виробникам, так і споживачам упакованих продуктів. Крім того, відносно інновацій виробництво реторт-пакетів завжди перебуває «на передовий». Новітні, більш ефективні розробки впроваджуються тут раніше багатьох інших галузевих сегментів. Це ставиться до застосовуваних матеріалів, до конструкційних особливостей, таким можливостей, як саморозігрівання впакування. Не відстають виробники реторт-пакетів і матеріалів для них і від глобального тренда створення впакування вторинній переробці, що підлягає. Очевидно, що гнучке впакування під стерилізацію має більші перспективи. По даним Allied Development Corp., з 2002 р. по 2006 р. світове виробництво пластикових реторт-пакетів збільшилося з 5,7 млрд до 10,1 млрд шт. Очікується, що до 2011 р. у світі будуть випускати вже 18,8 млрд шт. таке впакування.

***

Дана стаття опублікована в 5-м друкованому Спеціальному випуску Unipack.Ru, який був підготовлений до виставки "Росупак".

Автор: Кирило Корякин