uPACKovka

Славні лицарі Її Величності Впакування. Частина 6

Див. також 
"Славні лицарі Її Величності Впакування. Частина 1"

"Славні лицарі Її Величності Впакування. Частина 2"
"Славні лицарі Її Величності Впакування. Частина 3"
"Славні лицарі Її Величності Впакування. Частина 4"
"Славні лицарі Її Величності Впакування. Частина 5"

Колись ми багато часу присвячували побутописанню віх життєвого шляху Її Величності Впакування, однак сьогодні у фокусі нашої уваги виявляться її славні лицарі, багато в чому, що забезпечили Її «воцаріння». А саме - дослідники, дизайнери, винахідники й рекламісти, завдяки зусиллям яких упакування сьогодні стало одним із ключових елементів товарного бренда, помітно потіснивши з лідерських позицій продукт, який вона вміщає.

Частина 6. Раусинги – династія пакувальників-революціонерів

«Робити те, що ще ніхто ніколи не робив, насправді досить важко», - проказував засновник всесвітньо відомої компанії Tetra Pak і родоначальник підприємницької династії Раусингов Рубен Раусинг, що присвятив усе своє життя справі створення й впровадження революційних видів тари.

Син власників малого бізнесу Августа і Матильды Андерссонов, Рубен Андерссон (пізніше - Раусинг) народився в 1895 у рибацькім селищі біля Рауса – малюсінького містечка в південній Швеції. Рубен став першим у родині, хто отримав вищу освіту. Демобілізувавшись із армії, він зробив в Торговельний університет Стокгольма. Гроші на навчання йому позичила жаліслива тіточка. Одержавши диплом, молодий Рубен на кілька років виїхав в США, де зайнявся вивченням тонкощів комерції в Колумбійському університеті Нью-Йорка. В 1920-м, успішно витримавши іспит на ступінь магістра комерції й фінансів, Рубен, повний нових ідей і амбіційних планів, повернувся в Швецію. Будучи в США, він уперше задумався про створення принципово нового економічного й гігієнічного впакування для продуктів харчування й, вернувшись в Швецію, приступився до практичної реалізації задуму. Але шлях від ідеї до втілення виявився довжиною в 24 роки.

Метикований Рубен добре розумів основний принцип маркетингу – «диференціюйся або вмирай». Щоб виділитися з довгого списку підприємців-однофамільців, в 1921 році, на зорі своєї бізнес-кар'єри, Рубен перемінив розповсюджену в Скандинавії прізвище Андерссон на Раусинг, на честь рідного містечка Рауса.

Проробивши кілька років у сфері поліграфії, в 1929 році Рубен Раусинг спільно зі своїм приятелем Эриком Окерлундом заснував у шведськім містечку Лунд компанію «Окерлунд і Раусинг», що спеціалізувався на розробці й виробництві інноваційного впакування. Рубену належали ідеї, а Эрику - гроші. Правда, через чотири роки Рубен викупив у свого компаньйона його частку й став одноособовим власником фірми, від якої через 17 років відділилася знаменита Tetra Pak.

Підприємством Раусинга не без успіху було створено кілька варіантів упакування для борошна, цукрового піску, інших сипучих продуктів. Однак реалізація головного задуму підприємця – розробки картонного впакування для молока й молочних продуктів - зажадала від Рубена великого терпіння, віри й часу. Раусинг умів чекати й затягувати пояс. Живучи скромно, вкладаючи вбогий прибуток у наукові розробки, він надихав своїх співробітників на пошук розв'язку. Дослідницький відділ фірми Раусинга довгий час експериментував з конструкцією у вигляді паралелепіпеда, поки в 1944 році не була знайдена більш підходяща форма - тетраедр, чотиригранна піраміда. Її було легко склеїти й, що немаловажне, легко заповнити потрібним умістом. Вона виявилося зручної, займала мало місця й була супертранспортабельна.

« Тетра-Упакування» придумав лаборант фірми Раусинга, хімік Эрик Валленберг. Легенда говорить, що Эрик сильно простудився й з високою температурою лежав будинку. У напівмаренню він побачив паперовий циліндр, кінці якого стискувалися в різних напрямках, утворюючи піраміду.

Корячись своєму підприємницькому інстинкту, Раусинг фактично привласнив собі ідею Валленберга, запатентувавши концепт тетра-тари на своє ім'я. Та ж доля була уготована технології наповнення й герметичного закривання тетраедра, яку придумав рядовий фахівець фірми Эрик Торудт. Авторство Эрика Валленберга було офіційно визнане лише через кілька десятиліть. В 1991 році « за ідеї й зусилля по розвиткові системи впакування Tetra Pak» Шведська науково-інженерна академія удостоїла Эрика Валленберга Великий золотий медалі винахідника.

Можна сперечатися про етичність учинку Раусинга, але його доцільність із погляду бізнес-стратегії очевидна. чи Навряд хтось, крім Раусинга, зміг би з тієї ж маніакальною одержимістю долати інертність ринку, не готового сприйняти нове. Почалося з того, що чиновник, що оформляв заявку на патент «Тетра Класик», висловився в тому роді, що «форма, звичайно, оригінальна, але от майбутнього у винаходу ні». Крім того, для захисту паперової поверхні нової тари був потрібний полиэтилен, який до цього використовувався тільки в оборонній промисловості, і в післявоєнній Швеції був у дефіциті. Економіка країни, заточена під військові потреби, не мала вільних потужностей для розгортання нового виробництва. Тому з моменту винаходу тетра-упакування до її запуску у виробництво пройшли довгі вісім років. Перша лінія для виробництва пакувальних тетраедрів з ламинированного картону була сконструйована в 1952 році молочною асоціацією «Лундаортенс». Вона призначала для розливу вершків в упакування обсягом 100 мол. За рік до цього Раусинг перейменував свою компанію в Tetra Pak. А в 1953 році на паперові пірамідки Tetra Pak перейшли найбільші молокозаводи Стокгольма.

Не менш складно виявилося переконати споживачів купувати молоко, розфасоване в тетра-пирамидки. Покупець – істота по визначенню консервативне, а отут ще й домогосподаркам ніяк не вдавалося злагодити з пакетом: після зрізання «верхівки» молоко часте вихлюпувалося назовні. Справа врятувала появу супермаркетів. Торгівля, поставлена на потік, продиктувала попит на універсальну форму впакування. Тетраедри були ідеальні з погляду логістики – вони компактно укладалися в ящики й легко розміщалися в торговельних залах. До кінця 50-х на тетра-тару перейшла більшість шведських виробників молока, і споживачам не залишалося нічого, крім як упокоритися з «молочними пірамідками».

Через два роки після дебюту пірамідки в Швеції концерн почав експортувати встаткування для її виробництва: перше замовлення зробило від німецької компанії Alster Milchwerk. В 1961 році був розроблений асептичний варіант упакування, що різко збільшив строки зберігання молочних продуктів, а більш популярний у цей час паралелепіпед «Тетра Брик» (Tetra Brik®) з'явився в 1963-м. Рубен Раусинг був нагороджений за свою завзятість: за десять років компанія збільшила свої обороти на 30%.

Поки старший Раусинг бився над запуском потокової лінії для випуску тетра-упакування, у нього підростала зміна - два сини. Старший, Гат, із задоволенням увімкнувся в бізнес-процеси батьківської компанії. А молодший, Ханс, мріяв зовсім про інший. Ще в ранньому віці він виявив схильність до мов і літературі. Зробивши в університет рідного Лунда, він розв'язав зайнятися вивченням російської літератури. Раусинг-Молодший був без розуму від Пушкіна і вже збирався писати наукову дисертацію по російської поезії, коли батько поставив його перед вибором: або література, або сімейна справа. Ханс вибрав друге, і в 1954 році прийшов працювати в батьківський бізнес. Тяга Ханса до подорожей і пізнанню культури інших народів послужила гарну службу пакувальному підприємству. Ханс зробив ставку на міжнародний розвиток і не прогадав - продукція компанії Раусингов виявилася затребувана в самих різних точках земної кулі. В Латинській Америці у тетра-пакети стали розливати соки, в Франції - вино, в Італії - кетчуп. Завдяки Хансу Раусингу, крихітне шведське сімейне підприємство перетворилося в глобальну імперію по виробництві тари для продуктів харчування з оборотом вісім мільярдів євро.

Самим заповітним бажанням закоханого в російську культуру Ханса Раусинга було відкриття справи в Росії. Перший контракт із Радянським Союзом йому вдалося підписати наприкінці 50-х років. Кілька радянських заводів було оснащено шведськими лініями по впакуванню рідких продуктів в 1961 році. По спогадах самого мільярдера, він був на сьомім небі від щастя - адже це був перший крок на безкрайній ринок! Однак по-справжньому розгорнути бізнес в Росії Хансу Раусингу удалося тільки із приходом перебудови. В офісі московського представництва на Галявинці целую стіну зайняла гігантська карта країни, а під нею висіло гасло «We are here to stay» - «Ми тут, щоб залишитися». Саме тоді шведський підприємець визначив розвиток бізнесу в Росії як одну із пріоритетних завдань компанії.

У перші роки діяльності спільного підприємства корпорація Tetra Pak вклала в російський ринок близько 300 мільйонів доларів. У співробітництві з Tetra Pak виникли фірми, які згодом стали лідерами російського харчового ринку — «Мултон», « Вимм-Білль-Данн», «Лебедянский». Ханс Раусинг інвестував засобу в середній і дрібний російський бізнес і як приватна особа. Приміром, власник кондитерського бізнесу Андрій Коркунов любить згадувати про те, що свій початковий капітал одержав саме від Раусинга. В 1994 році Президент Росії нагородив Ханса Раусинга орденом «Дружби народів» з формулюванням « за видатний внесок у розвиток російсько-шведських ділових відносин».

Часом захопленість Ханса Раусинга усім росіянином ухвалювала досить дивні форми. Приміром, якийсь час він роз'їжджав по англійських дорогах на старенькій російської «Ниві». Або одного разу Ханс Раусинг розв'язав помістити в просунуту тетра-тару гаряче улюблений їм російський борщ. На проект було витрачено багато часу й грошей. Не вийшло. Адже борщ обов'язково повинен бути з м'ясом, а довгі м'ясні волокна заважали запечатувати шов!

Захопленість глави Tetra Pak Росією не завжди знаходила розуміння серед інших членів родини Раусингов - особливо в третього покоління бізнесменів, синів його старшого брата Гата керівні пости, що займали на той час, у сімейній корпорації. Племінники не преминули вказати дядюшке на його помилки й наполегливо порекомендували продати свою частку бізнесу. В 1996 році, віддавши 40 років життя сімейному бізнесу, Ханс Раусинг за $ 7 мільярдів продав свою половину Tetra Laval Group старшому братові Гату. Після смерті Гата Раусинга у керма компанії встали його діти - сини Йорн і Фін і дочка Кирстен.

Вплив пакувальної імперії, створеної стараннями Рубена, Ханса і Гата Раусингов, величезне. Ще в 1989 році Міжнародний інститут харчування назвав технологію Tetra Pak найбільш значним винаходом в області харчової промисловості за останні 50 років. На сьогоднішній день в усьому світі щорічно продається понад 70 мільярди літрів молока, провина, соків і соусів у картонних упакуваннях Раусингов. І ще одна занятная деталь, яка красномовніше багатьох цифр: в одній центральноафриканській країні, де молочна тетра-тара в буквальнім значенні врятувала місцеве населення від голодної смерті, зображення впакування Tetra Рак було поміщено на банкноти національної валюти.

А Ханс Раусинг, незважаючи на відхід з Tetra Laval Group, залишився в пакувальному бізнесі. Більшу частину засобів, отриманих від продажу своєї частки, він вклав у нов революційним проект, що обіцяє стать, - розробку екологічно чистої тари, що повністю переробляється, на основі мела й карбіду кальцію. Над цим амбіційним завданням працює придбана їм шведська компанія Ecolean. Поки Раусинг лише інвестує засобу, не одержуючи прибутку, однак мало хто сумнівається в діловій проникливості найбільшого магната. Одним з директорів компанії Ecolean стала старша дочка Ханса Раусинга Лисбет. Династія пакувальників-революціонерів триває. Раусинги як і раніше не бояться «робити те, що ніхто до них не робив».

***

Замість післямови

Розказані нами історії, як і будь-які інші, не вільні від суб'єктивності. Можливо, хтось порахує запропонований набір «лицарів упакування» спірним. Однак, автор, як щиро відданий літописець величі Її Величності, вірить, що його скромна праця послужить повчальним і цікавим читанням для сучасників, що працюють у славу Її Величності Впакування.

Автор: Ксенія Архангельська, ст. викладач Ургэу