Захист інтелектуальної власності, у тому числі товарного знаку, - сьогодні досить актуальне питання для багатьох компаній. Більшість сегментів ринку насичене, а значить охорона прав на засоби індивідуалізації ( до яких і ставиться товарний знак) має особливе значення
Термінологія
Поняття товарного знаку дане в ст. 1477 Цивільного кодексу РФ, згідно з якою товарний знак - це позначення, використовуване для індивідуалізації товарів. Виходячи із цього можна сформулювати наступне визначення: товарний знак - це позначення, за допомогою якого споживач може відрізнити товари й послуги одного виробника від товарів і послуг іншого. Товарний знак прирівнюється до результатів інтелектуальної діяльності і є об'єктом інтелектуальної власності
У повсякденнім житті поширені різні найменування товарного знаку: «логотип», «торговельна марка», «бренд» і ін. По своїй суті всі ці найменування є синонімами, однак товарний знак - юридично більш точне поняття, тому що тільки він офіційно віднесений ГК РФ до засобів індивідуалізації і є об'єктом правової охорони.
Логотип - це оригінальне зображення словесного позначення, часто з використанням незвичайних шрифтів.
Торговельна марка - не що інше, як переклад з англ. «tradiark». Цей термін використовується, наприклад, у документах Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОИС).
Бренд - не стільки юридичне поняття, скільки маркетингове, і розглядається воно, як правило, набагато ширше, чим товарний знак. Іноді поняття «бренд» застосовують до загальновідомих товарних знаків.
Регулює правові відносини, пов'язані з використанням товарних знаків, пара. 2 гл. 76 ч. 4 ГК РФ, що вступила в силу з 1 січня 2008 року.
Крім того, Російська Федерація бере участь у ряді міжнародних договорів, багато положень яких тією чи іншою мірою також одержали відбиття в російськім законодавстві:
Паризька конвенція по охороні промислової власності 1883 року;
Мадридська угода про міжнародну реєстрацію знаків 1891 року;
Ниццька угода про міжнародну класифікацію товарів і послуг для реєстрації знаків 1957 року;
Договір про закони по товарних знаках 1994 року;
Мінська угода про заходи щодо попередження й припиненню використання неправильних товарних знаків і географічних вказівок 1999 року.
Виняткове (майнове) право на товарний знак виникає тільки в силу його державної реєстрації (п. 1 ст. 1232 ГК РФ). Реєстрація товарного знаку у федеральному органі виконавчої влади по інтелектуальній власності (Роспатент) підтверджує, що позначення відповідає встановленим критеріям охраноспособности й здобуває статус товарного знаку.Слід зазначити, що до моменту реєстрації будь-яка особа може використовувати товарний знак без яких-небудь правових або адміністративних наслідків.
Документом, що засвідчують виключне право на товарний знак, є свідчення, де приводяться його позначення, види діяльності, при яких він використовується, термін дії пріоритету товарного знаку.
Реєстрація
До початку процедури реєстрації товарного знаку проводиться перевірка позначення на «патентну чистоту», яка включає пошук як на тотожність і подібність із раніше зареєстрованими товарними знаками, так і з товарними знаками, поданими на реєстрацію, що й перебувають на експертизі Вроспатенте.
Необхідність такої перевірки пов'язана з тим, що придумати абсолютно «чисте» позначення задоволене складно, оскільки існує величезна кількість зареєстрованих товарних знаків
ГК РФ передбачає етапи реєстрації, які умовно можна розділити на три групи:
подача заявки на реєстрацію товарного знаку;
експертиза поданої заявки;
реєстрація в Державному реєстрі товарних знаків з видачею свідчення на конкретний товарний знак.
По даті подачі заявки встановлюється пріоритет товарного знаку (п. 1 ст. 1494 ГК РФ).
Установлення пріоритету товарного знаку має істотне значення, оскільки пріоритет визначає момент, з якого у випадку реєстрації товарного знаку виникає виключне право на знак. Пріоритет товарного знаку - це свого роду визнання першості на товарний знак.
Згідно зі ст. 1491 ГК РФ виключне право на товарний знак діє протягом 10 років від дня подачі заявки на державну реєстрацію. При цьому протягом останнього року дії виключного права строк його дії може бути продовжений ще на 10 років ( за заявою правовласника). Продовжувати строк можна необмежене число раз. Запис про продовження терміну дії виключного права на товарний знак вноситься Роспатентом до Державного реєстру товарних знаків і у свідчення на товарний знак.
Права власника
Реєстрація товарного знаку надає законному власникові товарного знаку (його правовласникові) цілий комплекс прав:- самостійне використання товарного знаку (наприклад, для маркування вироблених товарів);- можливість поступки (відчуження) свого виключного права або надання права на використання знака третім особам;- заборона всім іншим особам використовувати цей знак або подібні або співпадаючі позначення у відношенні тих же товарів і послуг.
Закон дозволяє правовласникові використовувати товарний знак для індивідуалізації тих товарів, робіт і послуг, у відношенні яких даний знак зареєстрований. Для цього товарний знак може бути розміщений:
на товарах, у тому числі на етикетках, упакуваннях товарів, які проводяться, пропонуються до продажу, продаються, демонструються на виставках і ярмарках або іншим способом уводяться в цивільний оборот на території РФ, або зберігаються або перевозяться із цією метою, або ввозяться на територію РФ;
при виконанні робіт, наданні послуг;
на документації, пов'язаної із уведенням товарів у цивільний оборот;
у пропозиціях про продаж товарів, про виконання робіт, про надання послуг, а також в оголошеннях, на вивісках і в рекламі;
у мережі Інтернет, у тому числі в доменнім імені й при інших способах адресації
Інформацію про своє виключне право на товарний знак правовласник розміщає у вигляді символу охорони товарного знаку - латинської букви «R» або букви «R» в окружності (дане позначення походить від англійського слова «registered» - зареєстроване). Іноді замість символу охорони поруч із товарним знаком указують словесне позначення « товарний знак» або «зареєстрований товарний знак».
Охоронний символ (R) є попереджувальним маркуванням. Тим самим правовласник повідомляє, що товарний знак опікує на території РФ і використання його іншими особами, що не є правовласниками, не допускається. Вказівка символу (R) або словесного позначення - право, а не обов'язок правовласника.
При цьому треба враховувати, що за незаконне використання попереджувального маркування у відношенні не зареєстрованого в РФ товарного знаку, якщо це діяння зроблене неодноразово або завдало великої шкоди, передбачена кримінальна відповідальність у відповідності зі ст. 180 Кримінального кодексу РФ.
Ніхто не має права використовувати охоронюваний товарний знак без згоди правовласника, який може використовувати знак як самостійно, так і забороняти його використання іншим особам.
Захист
Загальні питання захисту виключних прав на об'єкти інтелектуальної власності розглянуті в ст. 1252 ГК РФ, відповідно до якої захист виключних прав на результати інтелектуальної діяльності й на засоби індивідуалізації здійснюється, зокрема, шляхом пред'явлення вимоги:
про визнання права ( до особи, яка заперечує або іншим способом не визнає право, порушуючи тим самим інтереси правовласника);
про припинення дій, що порушують право або его порушення, що створюють погрозу ( до особи, що робить такі дії або здійснюючому необхідні готування до них);
про відшкодування збитків ( до особи, що неправомірно використовував засіб індивідуалізації без висновку угоди із правовласником (бездоговірне використання) або іншим способом, що порушив його виключне право йому, що й заподіяв, збиток);
про вилучення матеріального носія ( до його виготовлювача, імпортера, хоронителя, перевізника, продавця, іншому розповсюджувача, несумлінного набувача);
про публікацію рішення суду про допущене порушення із вказівкою дійсного правовласника ( до порушника виключного права).
За загальним правилом, відповідно до рішення суду, устаткування, інші обладнання й матеріали, використовувані або призначені для здійснення порушення виключних прав, підлягають вилученню з обороту й знищенню за рахунок порушника.
Порушенням виключного права на товарний знак є не тільки використання самого зареєстрованого товарного знаку, але й позначення, подібного з ним до ступеня змішання. Незаконне використання забороняється як на товарах, у відношенні яких товарний знак зареєстрований, так і на однорідні товарах.
Незаконне використання товарного знаку може мати місце на товарах, на етикетках, упакуваннях цих товарів, при виконанні робіт, наданні послуг, на документації, пов'язаної із уведенням товарів у цивільний оборот, у пропозиціях до продажу товарів (реклама), у мережі Інтернет (наприклад, у доменнім імені й при інших способах адресації).Крім того, у згідно зі ст. 1515 ГК РФ усі товари, етикетки, упакування, на яких незаконно розміщені товарний знак або подібне з ним до ступеня змішання позначення, є контрафактними, і правовласник має право вимагати вилучення їх з обороту й знищення за рахунок порушника.
Якщо введення таких товарів в оборот необхідно в суспільних інтересах, то правовласник має право вимагати видалення за рахунок порушника незаконно використовуваного товарного знаку або подібного з ним до ступеня змішання позначення.
Що чекає порушників
Згідно зі ст. 1253 ГК РФ у випадках кількаразового або грубого порушення виключних прав на засоби індивідуалізації суд може ухвалити рішення щодо ліквідації юридичної особи на вимогу прокурора. Крім того, порушення виключних прав на товарні знаки й інші засоби індивідуалізації може викликати адміністративну й кримінальну відповідальність.
На підставі ст. 14.10 Кодексу про адміністративні правопорушення РФ незаконне використання чужого товарного знаку тягне накладення адміністративного штрафу:
на посадових осіб - від 10 тис. до 20 тис. руб. з конфіскацією предметів, що містять незаконне відтворення товарного знаку, знака обслуговування, найменування місця походження товару;
на юридичних осіб - від 30 тис. до 40 тис. руб. з конфіскацією предметів, що містять незаконне відтворення товарного знаку, знака обслуговування, найменування місця походження товару.
У випадку коли незаконне використання товарного знаку відбувається неодноразово або завдало великої шкоди, правопорушення тягне кримінальну відповідальність, передбачену ст. 180 КК РФ.
У випадках порушення виключних прав на території іншої держави заходу адміністративного й іншого захисту будуть уживати відповідно до законодавства цієї іноземної держави.
Припинення захисту
Незважаючи на те що сьогодні усе більше компаній вчасно вживають дії по реєстрації товарного знаку, випадки підробки продукції відомих фірм дуже поширені. І тому компаніям доводиться вживати дії по захисту своєї інтелектуальної власності. Як відзначають учасники ринку, захист товарного знаку потрібно в основному по трьом причинам: поява ще одного правовласника (якщо, наприклад, хтось раніше зареєстрував схожий товарний знак), фальсифікація продукту й витікання строку реєстрації товарного знаку.
Хотілося б також відзначити підстави припинення правової охорони товарних знаків ( тобто виключного права на них), які встановлює ГК РФ. Зокрема, згідно зі ст. 1514 ГК РФ правова охорона товарного знаку припиняється:
у зв'язку з витіканням терміну дії виключного права на товарний знак;
на підставі рішення суду про дострокове припинення правової охорони колективного знака у зв'язку з використанням цього знака на товарах, що не володіють єдиними характеристиками їх якості або іншими загальними характеристиками (п. 3 ст. 1511 ГК РФ);
на підставі розв'язку про дострокове припинення правової охорони товарного знаку у зв'язку з його невикористанням (ст. 1486 ГК РФ);
на підставі розв'язку про дострокове припинення правової охорони товарного знаку у випадку припинення юридичної особи - правовласника або припинення підприємницької діяльності індивідуального підприємця-правовласника;
у випадку відмови правовласника від права на товарний знак;
на підставі розв'язку про дострокове припинення правової охорони товарного знаку у випадку його перетворення в позначення, що вошедшее в загальне вживання як позначення товарів певного виду;
у випадку втрати загальновідомим товарним знаком ознак, що дозволяють його віднести кобщеизвестным.
Крім того, при переході виключного права на товарний знак без укладання договору із правовласником (ст. 1241 ГК РФ - спадкування, реорганізація юридичної особи й ін.) правова охорона товарного знаку може бути припинена рішенням суду за позовом зацікавленого особи, якщо буде доведено, що такий перехід уводить споживачів в оману щодо товару або його виготовлювача.
Отже, ми розглянули питання реєстрації товарного знаку й інші способи його правового захисту. Незважаючи на тривалість, дорожнечу й зовнішню складність, реєстрація товарного знаку надає ексклюзивну можливість використання товарного знаку його правовласникові. Зареєструвавши позначення, його власник зможе вживати всі можливі заходи, установлені чинним законодавством, для захисту товарного знаку й недопущення його використання іншими особами.
Стаття опублікована в журналі «М'ясна СФЕРА» №6 (79) 2010
Автор: Кірасирів Олександр, начальник юридичного департаменту компанії «САФИ Консалтинг»
Термінологія
Поняття товарного знаку дане в ст. 1477 Цивільного кодексу РФ, згідно з якою товарний знак - це позначення, використовуване для індивідуалізації товарів. Виходячи із цього можна сформулювати наступне визначення: товарний знак - це позначення, за допомогою якого споживач може відрізнити товари й послуги одного виробника від товарів і послуг іншого. Товарний знак прирівнюється до результатів інтелектуальної діяльності і є об'єктом інтелектуальної власності
У повсякденнім житті поширені різні найменування товарного знаку: «логотип», «торговельна марка», «бренд» і ін. По своїй суті всі ці найменування є синонімами, однак товарний знак - юридично більш точне поняття, тому що тільки він офіційно віднесений ГК РФ до засобів індивідуалізації і є об'єктом правової охорони.
Логотип - це оригінальне зображення словесного позначення, часто з використанням незвичайних шрифтів.
Торговельна марка - не що інше, як переклад з англ. «tradiark». Цей термін використовується, наприклад, у документах Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОИС).
Бренд - не стільки юридичне поняття, скільки маркетингове, і розглядається воно, як правило, набагато ширше, чим товарний знак. Іноді поняття «бренд» застосовують до загальновідомих товарних знаків.
Регулює правові відносини, пов'язані з використанням товарних знаків, пара. 2 гл. 76 ч. 4 ГК РФ, що вступила в силу з 1 січня 2008 року.
Крім того, Російська Федерація бере участь у ряді міжнародних договорів, багато положень яких тією чи іншою мірою також одержали відбиття в російськім законодавстві:
Паризька конвенція по охороні промислової власності 1883 року;
Мадридська угода про міжнародну реєстрацію знаків 1891 року;
Ниццька угода про міжнародну класифікацію товарів і послуг для реєстрації знаків 1957 року;
Договір про закони по товарних знаках 1994 року;
Мінська угода про заходи щодо попередження й припиненню використання неправильних товарних знаків і географічних вказівок 1999 року.
Виняткове (майнове) право на товарний знак виникає тільки в силу його державної реєстрації (п. 1 ст. 1232 ГК РФ). Реєстрація товарного знаку у федеральному органі виконавчої влади по інтелектуальній власності (Роспатент) підтверджує, що позначення відповідає встановленим критеріям охраноспособности й здобуває статус товарного знаку.Слід зазначити, що до моменту реєстрації будь-яка особа може використовувати товарний знак без яких-небудь правових або адміністративних наслідків.
Документом, що засвідчують виключне право на товарний знак, є свідчення, де приводяться його позначення, види діяльності, при яких він використовується, термін дії пріоритету товарного знаку.
Реєстрація
До початку процедури реєстрації товарного знаку проводиться перевірка позначення на «патентну чистоту», яка включає пошук як на тотожність і подібність із раніше зареєстрованими товарними знаками, так і з товарними знаками, поданими на реєстрацію, що й перебувають на експертизі Вроспатенте.
Необхідність такої перевірки пов'язана з тим, що придумати абсолютно «чисте» позначення задоволене складно, оскільки існує величезна кількість зареєстрованих товарних знаків
ГК РФ передбачає етапи реєстрації, які умовно можна розділити на три групи:
подача заявки на реєстрацію товарного знаку;
експертиза поданої заявки;
реєстрація в Державному реєстрі товарних знаків з видачею свідчення на конкретний товарний знак.
По даті подачі заявки встановлюється пріоритет товарного знаку (п. 1 ст. 1494 ГК РФ).
Установлення пріоритету товарного знаку має істотне значення, оскільки пріоритет визначає момент, з якого у випадку реєстрації товарного знаку виникає виключне право на знак. Пріоритет товарного знаку - це свого роду визнання першості на товарний знак.
Згідно зі ст. 1491 ГК РФ виключне право на товарний знак діє протягом 10 років від дня подачі заявки на державну реєстрацію. При цьому протягом останнього року дії виключного права строк його дії може бути продовжений ще на 10 років ( за заявою правовласника). Продовжувати строк можна необмежене число раз. Запис про продовження терміну дії виключного права на товарний знак вноситься Роспатентом до Державного реєстру товарних знаків і у свідчення на товарний знак.
Права власника
Реєстрація товарного знаку надає законному власникові товарного знаку (його правовласникові) цілий комплекс прав:- самостійне використання товарного знаку (наприклад, для маркування вироблених товарів);- можливість поступки (відчуження) свого виключного права або надання права на використання знака третім особам;- заборона всім іншим особам використовувати цей знак або подібні або співпадаючі позначення у відношенні тих же товарів і послуг.
Закон дозволяє правовласникові використовувати товарний знак для індивідуалізації тих товарів, робіт і послуг, у відношенні яких даний знак зареєстрований. Для цього товарний знак може бути розміщений:
на товарах, у тому числі на етикетках, упакуваннях товарів, які проводяться, пропонуються до продажу, продаються, демонструються на виставках і ярмарках або іншим способом уводяться в цивільний оборот на території РФ, або зберігаються або перевозяться із цією метою, або ввозяться на територію РФ;
при виконанні робіт, наданні послуг;
на документації, пов'язаної із уведенням товарів у цивільний оборот;
у пропозиціях про продаж товарів, про виконання робіт, про надання послуг, а також в оголошеннях, на вивісках і в рекламі;
у мережі Інтернет, у тому числі в доменнім імені й при інших способах адресації
Інформацію про своє виключне право на товарний знак правовласник розміщає у вигляді символу охорони товарного знаку - латинської букви «R» або букви «R» в окружності (дане позначення походить від англійського слова «registered» - зареєстроване). Іноді замість символу охорони поруч із товарним знаком указують словесне позначення « товарний знак» або «зареєстрований товарний знак».
Охоронний символ (R) є попереджувальним маркуванням. Тим самим правовласник повідомляє, що товарний знак опікує на території РФ і використання його іншими особами, що не є правовласниками, не допускається. Вказівка символу (R) або словесного позначення - право, а не обов'язок правовласника.
При цьому треба враховувати, що за незаконне використання попереджувального маркування у відношенні не зареєстрованого в РФ товарного знаку, якщо це діяння зроблене неодноразово або завдало великої шкоди, передбачена кримінальна відповідальність у відповідності зі ст. 180 Кримінального кодексу РФ.
Ніхто не має права використовувати охоронюваний товарний знак без згоди правовласника, який може використовувати знак як самостійно, так і забороняти його використання іншим особам.
Захист
Загальні питання захисту виключних прав на об'єкти інтелектуальної власності розглянуті в ст. 1252 ГК РФ, відповідно до якої захист виключних прав на результати інтелектуальної діяльності й на засоби індивідуалізації здійснюється, зокрема, шляхом пред'явлення вимоги:
про визнання права ( до особи, яка заперечує або іншим способом не визнає право, порушуючи тим самим інтереси правовласника);
про припинення дій, що порушують право або его порушення, що створюють погрозу ( до особи, що робить такі дії або здійснюючому необхідні готування до них);
про відшкодування збитків ( до особи, що неправомірно використовував засіб індивідуалізації без висновку угоди із правовласником (бездоговірне використання) або іншим способом, що порушив його виключне право йому, що й заподіяв, збиток);
про вилучення матеріального носія ( до його виготовлювача, імпортера, хоронителя, перевізника, продавця, іншому розповсюджувача, несумлінного набувача);
про публікацію рішення суду про допущене порушення із вказівкою дійсного правовласника ( до порушника виключного права).
За загальним правилом, відповідно до рішення суду, устаткування, інші обладнання й матеріали, використовувані або призначені для здійснення порушення виключних прав, підлягають вилученню з обороту й знищенню за рахунок порушника.
Порушенням виключного права на товарний знак є не тільки використання самого зареєстрованого товарного знаку, але й позначення, подібного з ним до ступеня змішання. Незаконне використання забороняється як на товарах, у відношенні яких товарний знак зареєстрований, так і на однорідні товарах.
Незаконне використання товарного знаку може мати місце на товарах, на етикетках, упакуваннях цих товарів, при виконанні робіт, наданні послуг, на документації, пов'язаної із уведенням товарів у цивільний оборот, у пропозиціях до продажу товарів (реклама), у мережі Інтернет (наприклад, у доменнім імені й при інших способах адресації).Крім того, у згідно зі ст. 1515 ГК РФ усі товари, етикетки, упакування, на яких незаконно розміщені товарний знак або подібне з ним до ступеня змішання позначення, є контрафактними, і правовласник має право вимагати вилучення їх з обороту й знищення за рахунок порушника.
Якщо введення таких товарів в оборот необхідно в суспільних інтересах, то правовласник має право вимагати видалення за рахунок порушника незаконно використовуваного товарного знаку або подібного з ним до ступеня змішання позначення.
Що чекає порушників
Згідно зі ст. 1253 ГК РФ у випадках кількаразового або грубого порушення виключних прав на засоби індивідуалізації суд може ухвалити рішення щодо ліквідації юридичної особи на вимогу прокурора. Крім того, порушення виключних прав на товарні знаки й інші засоби індивідуалізації може викликати адміністративну й кримінальну відповідальність.
На підставі ст. 14.10 Кодексу про адміністративні правопорушення РФ незаконне використання чужого товарного знаку тягне накладення адміністративного штрафу:
на посадових осіб - від 10 тис. до 20 тис. руб. з конфіскацією предметів, що містять незаконне відтворення товарного знаку, знака обслуговування, найменування місця походження товару;
на юридичних осіб - від 30 тис. до 40 тис. руб. з конфіскацією предметів, що містять незаконне відтворення товарного знаку, знака обслуговування, найменування місця походження товару.
У випадку коли незаконне використання товарного знаку відбувається неодноразово або завдало великої шкоди, правопорушення тягне кримінальну відповідальність, передбачену ст. 180 КК РФ.
У випадках порушення виключних прав на території іншої держави заходу адміністративного й іншого захисту будуть уживати відповідно до законодавства цієї іноземної держави.
Припинення захисту
Незважаючи на те що сьогодні усе більше компаній вчасно вживають дії по реєстрації товарного знаку, випадки підробки продукції відомих фірм дуже поширені. І тому компаніям доводиться вживати дії по захисту своєї інтелектуальної власності. Як відзначають учасники ринку, захист товарного знаку потрібно в основному по трьом причинам: поява ще одного правовласника (якщо, наприклад, хтось раніше зареєстрував схожий товарний знак), фальсифікація продукту й витікання строку реєстрації товарного знаку.
Хотілося б також відзначити підстави припинення правової охорони товарних знаків ( тобто виключного права на них), які встановлює ГК РФ. Зокрема, згідно зі ст. 1514 ГК РФ правова охорона товарного знаку припиняється:
у зв'язку з витіканням терміну дії виключного права на товарний знак;
на підставі рішення суду про дострокове припинення правової охорони колективного знака у зв'язку з використанням цього знака на товарах, що не володіють єдиними характеристиками їх якості або іншими загальними характеристиками (п. 3 ст. 1511 ГК РФ);
на підставі розв'язку про дострокове припинення правової охорони товарного знаку у зв'язку з його невикористанням (ст. 1486 ГК РФ);
на підставі розв'язку про дострокове припинення правової охорони товарного знаку у випадку припинення юридичної особи - правовласника або припинення підприємницької діяльності індивідуального підприємця-правовласника;
у випадку відмови правовласника від права на товарний знак;
на підставі розв'язку про дострокове припинення правової охорони товарного знаку у випадку його перетворення в позначення, що вошедшее в загальне вживання як позначення товарів певного виду;
у випадку втрати загальновідомим товарним знаком ознак, що дозволяють його віднести кобщеизвестным.
Крім того, при переході виключного права на товарний знак без укладання договору із правовласником (ст. 1241 ГК РФ - спадкування, реорганізація юридичної особи й ін.) правова охорона товарного знаку може бути припинена рішенням суду за позовом зацікавленого особи, якщо буде доведено, що такий перехід уводить споживачів в оману щодо товару або його виготовлювача.
Отже, ми розглянули питання реєстрації товарного знаку й інші способи його правового захисту. Незважаючи на тривалість, дорожнечу й зовнішню складність, реєстрація товарного знаку надає ексклюзивну можливість використання товарного знаку його правовласникові. Зареєструвавши позначення, його власник зможе вживати всі можливі заходи, установлені чинним законодавством, для захисту товарного знаку й недопущення його використання іншими особами.
Стаття опублікована в журналі «М'ясна СФЕРА» №6 (79) 2010
Автор: Кірасирів Олександр, начальник юридичного департаменту компанії «САФИ Консалтинг»
0 комент.:
Дописати коментар