uPACKovka

Огляд ринку склотари України

На тлі загального зниження обсягів продажів скляної тари сьогодні намітилися позитивні ознаки стабілізації ринкової ситуації. Тому найближчим часом для склотарних підприємств основним завданням буде відновлення структури споживання.


Галузева ситуація

За результатами п'ятирічного періоду ( 2004-2008 рр.) виробництво склотари в Україні характеризувалося позитивною динамікою росту. Поступальне збільшення обсягів виробництва давало можливість говорити про тенденцію розвитку. Однак в 2009 р. відбулося падіння, яке склало 23,8% до показників попереднього року. Головна причина такого зниження носить глобальний характер і корениться в зменшенні попиту на склотару з боку ринків споживання, на яких, у зв'язку з фінансово-економічною кризою, відбулося падіння купівельного попиту.

На другому місці по значимості впливу в структурі попиту на склотару можна назвати внутрішній фактор ринку тари й упакування. А саме, витиснення склотари із традиційних позицій у деяких товарних сегментах альтернативним упакуванням. Зокрема – Пэт-Тарою, комбінованим упакуванням на основі картону, гнучкому полімерним упакуванням.


Закономірний вплив цих двох факторів буде розглянуто нижче на прикладі найбільших сегментів ринку склотари: пляшок і банок консервних. Саме на пляшки й банки консервні доводиться найбільша питома вага в товарній структурі виробництва склотари – сумарно 91,7%. При порівнянні цих сегментів ринку в динаміку за кілька років, мабуть, що виробництво пляшок значно випереджає виробництво банок консервних. Такі темпи пояснюються більш динамічним розвитком ринку напоїв – основного споживача пляшок.

«Хоча галузь за останній рік втратила обсяги продажів, однак останнім часом намітилися ознаки стабілізації ситуації, – відзначив Дмитро Олійник, президент Асоціації підприємств скляної промисловості України. - Також сьогодні є деякі позитивні моменти, що дозволяють сподіватися на відновлення обсягів виробництва».

Вивіз «у плюсі»

У цілому, по обсягам споживання всіх видів склотари частка вітчизняної продукції займає 77,8%, а імпорт становить 22,2%. У структурі експорту-імпорту української склотари як і раніше продовжує домінувати позитивне зовнішньоторговельне сальдо: співвідношення між експортом і імпортом в 2009 р. склало 1:0,47. Слід зазначити, що частка імпортних поставок склотари в Україну, за підсумками минулого року, знизилася в показниках натурального вираження на 22,3%, у показниках фінансового вираження – на 46,5%. Основний обсяг імпорту забезпечують наступні товарні категорії: медична склотара (включаючи ампули) – 69,9% і пляшки – 19,3%. Причому частки імпортної продукції для фармацевтичної й парфумерної галузей в 2009 р. збільшилися на 17,6% і 1,9% відповідно, а частки пляшок і банок поменшалися на 16,1% і 3,3% відповідно.

Експортні поставки склотари вітчизняного виробництва знизилися в порівнянні з 2008 р. не так значно, як імпорт – на 4,7%. У товарній структурі основу експортних поставок становили ампули – 62,5%, пляшки – 23,3% і банки консервні – 10,7%, причому частка ампул і пляшок в 2009 р. збільшилася.

Лідери на місці

На початок поточного року в Україні налічувалося 26 стекловаренных печей для виробництва тари. П'ять із них були зупинені через недозавантаження, але можуть бути введені в експлуатацію в міру необхідності. Сумарна потужність діючих печей становить 3 985 т скломаси/доба. За результатами аналізу діючих печей у розрізі основного кольору, 71,8% від загальних обсягів становить безбарвне скло, 21,6% припадає на зелене й маслинове скло, а 6,6% – це частка коричневого скла. По регіонах країни основні обсяги склотари були зроблені в Київській, Ровенській, Дніпропетровської й Харківської областях. Лідерство серед компаній за критерієм потужності виробництва як і раніше втримує ТОВ «Вольногорское стекло» – 1 080 т/доба. Далі в топ-5 виробників увійшли:

ВАТ «Ветропак Гостомельский склозавод» – 820 т/доба;

ЗАТ « Консюмерс-Скло-Зоря» – 420 т/доба;

ВАТ «Рокитновский скляний завод» – 335 т/доба;

ТОВ «Мерефянская скляна компанія» – 270 т/доба;

Позиції лідерів ринку за кризовий період не змінилися, що підтверджує «правильність позицій тих компаній, які вкладали кошти в сучасне встаткування й оснащення підприємств, впроваджували програми економії енергоресурсів, – резюмував Дмитро Олійник. - Криза дала можливість не тільки виявити слабкі сторони галузі, але й стимулював процеси оптимізації структур керування бізнесом, включаючи й маркетингову політику виробничих компаній».

Заглядаючи «у пляшку»

Як було відзначено вище, у товарній структурі вітчизняної склотари пляшки займають домінуючі позиції. Питома вага цієї продукції на кінець 2009 р. становив 70,7% від усіх зроблених видів склотари. Як і всі сегменти ринку, у динаміку пляшки продемонстрували зниження обсягів виробництва. До цього періоду виробництво пляшок поступально росло, однак, повторимося, падіння попиту з боку ринків споживання привело до негативної динаміки – мінус 29% до показників 2008 р. Це твердження равносправедливо практично для всіх сегментів ринків міцних алкогольних напоїв, слабоалкогольних напоїв і напоїв безалкогольних. Зрозуміло, на цих ринках діють свої фактори, аналіз яких – предмет окремого розгляду. У рамках поточного огляду коротко зупинимося на факті конкуренції між скляною тарою й іншими видами упакування.

Тенденція заміщення склотари комбінованими й полімерними матеріалами має під собою сугубо економічні причини. Тому розвиток цієї тенденції спостерігається на українському ринку не перший рік. Таким чином, на сьогодні в структурі впакування для ринку напоїв скляна пляшка надійно втримує ринки лікеро-горілчаних виробів, коньяку, гристих вин. У сегменті слабоалкогольних напоїв частка скляної пляшки, місткістю 0,33-0,5 л досить висока – порядку 93%. У сегменті вин порядку 13% у скляної пляшки відвоювали альтернативні пакувальні матеріали й види впакування: пакети з комбінованого матеріалу на основі картону й пакети Bag-in-Box місткістю 1,0-3,0 л.

У сегменті пива на скляну пляшку доводиться порядку 55% від усіх видів упакування, інші обсяги фасуються в Пэт-Тару місткістю 1,0-2,0 л.

На ринку безалкогольних напоїв частка скляної пляшки мала: наприклад, у сегменті соків – порядку 0,7%, а в сегменті мінеральних вод – 0,8%. На цих ринках домінують пакети з комбінованих матеріалів на основі картону й Пэт-Тара. Скляна ж тара, особливо фігурна й/або декорована, використовується для позиціонування продукції в средневысоком і преміальному цінових сегментах. До слова, «перехід» склотари в преміальний сегмент спостерігається й на ринку молока.

Своя пляшка…

Вітчизняне виробництво забезпечує 94,7% внутрішнього ринку споживання скляних пляшок, і тільки 5,3% припадає на імпортну продукцію. Найбільші обсяги виробництва цього виду тари припадають на Ровенську, Київську, Дніпропетровську й Харківську області, сумарна частка яких в 2009 р. становила 95,9% від загальних обсягів виробництва пляшок.

Топ-5 виробників займають ринкову частку 80,6%, яка, у порівнянні з 2008 р., збільшилася на 5,5%. Рейтинг виробників-лідерів по зменшенню ринкової частки виглядає в такий спосіб:

ВАТ «Ветропак Гостомельский склозавод» – 24%;

ТОВ «Вольногорское стекло» – 22,3%;

ЗАТ « Консюмерс-Скло-Зоря» – 15,6%;

ВАТ «Рокитновский скляний завод» – 10,7%;

 «Костопольский завод скловиробів» – 8,0%.

Банка підсунулася

Виробництво банок консервних по обсягах у загальній структурі перебуває на другому місці. В 2009 р. цей вид скляної тари також продемонстрував зниження, що склало 22,5% до рівня виробництва в 2008 р. Однак зниження динаміки розвитку цього сегмента ринку склотари відбулося ще в 2008 р., а намітилося набагато раніше. Основна причина такої ситуації полягає в скороченні використання склотари на ринках споживання за рахунок скорочення ємності самого ринку ( як наприклад, ринку плодоовочевої консервації), або заміщення скла полімерними й комбінованими видами впакування, ( як наприклад, на ринку холодних соусів). На підтвердження цих тез говорять статистичні дані. Так, в 2009 р. ринок плодоовочевої консервованої продукції в натуральнім вираженні скоротився на 35-40% у порівнянні з попереднім роком.

З позицій аналізу по видах упакування,ситуація з боку ринків-споживачів наступна. Скляна банка, безперечно, домінує на ринку плодоовочевої консервації. Однак у сегментах варення, джемів використовуються ємності (у більшості випадків – цебра) із твердих полімерних матеріалів. Також, з урахуванням тенденцій світового ринку впакування, можна передбачити, що скляні банки із займаних позицій у певних сегментах потісняться гнучким полімерним упакуванням, що витримує високі температурні режими (наприклад, реторт-пакети), а також гнучкими стоячими пакетами ( дой-пак). Звичайно, це може відбутися не в ближнесрочной перспективі, однак розвиток відзначеного напрямку варто враховувати.

Зростаючий ринок холодних соусів («білих» і «червоних») у скляної тари відвоювало гнучке полімерне впакування. На стоячі пакети доводиться порядку 90% від усіх обсягів вироблених соусів. Частка скляної тари в деяких сегментах приблизно наступна: томатна паста забезпечує порядку 80% використання скляної банки; порядку 12% кетчупів і соусів на основі томатної пасти фасуються в скляну тару місткістю 0,25-0,8 кг; частка склотари в сегменті майонезов і эмульгированных соусів на їхній основі – порядку 40%.

На ринку кава банку зі скла використовує тільки сегмент розчинних виробів – 19,9% від усіх видів упакування. Що ж стосується перспективного для склотари ринку дитячого харчування, то він є невеликим замовником для склотарних заводів, оскільки, по-перше, тут дуже велика частка імпортної продукції (порядку 80%), яка ввозиться вже впакованої, а по-друге, прагнення вітчизняних товарних виробників надати кінцевому покупцеві більш низькі роздрібні ціни стимулює перехід у сегменті прикорму на пакети з комбінованого матеріалу на основі картону.

… і банку своя

Практично всі обсяги споживання банок консервних забезпечуються продукцією вітчизняного виробництва – 95,6%. Частка імпорту – 4,4%. У розрізі регіонів виробництва основні обсяги склотари розглянутого виду поставили на ринок потужності заводів Київської, Ровенської, Херсонської й Харківської областей. На п'ятірку лідерів ринку в 2009 р. доводилося 99,4% від загальних обсягів консервних банок зі скла. З позицій обсягів зробленої в 2009 р. продукції, підприємства топ-5 розташувалися в такий спосіб:

ЗАТ « Консюмерс-Скло-Зоря» – 193,8 млн шт.,

ВАТ «Песковский завод скловиробів» – 181,0 млн шт.,

ТОВ «Бучацький завод склотари» – 105,0 млн шт.,

ВАТ «Індустріальна скляна компанія» – 100,2 млн шт.,

ТОВ «Вольногорское стекло» – 64,4 млншт.

Перспективи

Незважаючи на понижувальні тенденції виробництва в минулому році по всіх видах склотари й складність триваючої фінансово-економічної ситуації, виробники не втрачають оптимізму, пов'язаного з поверненням і зміцненням позицій вітчизняної склотари. Явно програючи полімерним видам упакування при порівняльному підрахунку логістичних витрат, скляна тара залишається найбільш дружньої до впакованого продукту. По-друге, з позицій маркетингових завдань, сучасні технології виробництва склотари дозволяють робити вироби не тільки полегшеного ваги, але й оригінальних конструкцій.

Сучасні підходи одержать практичну реалізацію на склотарних підприємствах після стабілізації ситуації в структурі споживання. «Відновлення структури споживання – це основне завдання на найближчий час, – констатує Дмитро Олійник. - Тому великі інвестиційні проекти поки перебувають у стадії очікування». Щодо стратегічних планів галузі, Дмитро Олійник підкреслив, що скляна промисловість України розширює сферу ділових інтересів, налагоджуючи комунікацію все з більшою кількістю суміжних ринків. Адже процеси глобалізації усе ширше охоплюють як ринки споживання склотари, так і ринки сировинного постачання.

Повну версію статті читайте в журналі «Мир упакування» № 3 (73) 2010
Автор: Ольга Бут